Halaman

03 March 2011

e-Book mampu tingkat kemampuan pelajar dalam ICT

Oleh: Suriati Ali

Dakwaan segelintir individu terutama pembangkang bahawa penggunaan e-Book di kalangan pelajar di Terengganu sebagai membazir dan merugikan wang rakyat adalah tidak berasas kerana program itu telah terbukti berjaya meningkat mutu dan pencapaian pelajar.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologin dan Sumber Manusia negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman, berkata e-Book merupakan usaha murni kerajaan negeri untuk meningkat taraf pendidikan pelajar di negeri ini.

“Mereka sewajarnya berterima kasih kerana kerajaan sanggup membelanjakan jutaan ringgit setahun semata-mata mahu melihat kecemerlangan pelajar dan bukannya menuduh tanpa usul periksa.

“Sudah terbukti usaha yang dilaksanakan selama ini dalam pelbagai program pendidikan membuahkan hasil terutama dalam peperiksaan umum di mana mencatatkan pencapaian tertinggi berbanding negeri lain,” katanya.

e-Book adalah komputer mini yang dilengkapi perisian sama seperti buku teks. Lebih istimewa lagi, turut dilengkapi 30 juzuk al-Quran, cara solat jenazah dan kaedah solat limat waktu.

Haji Ahmad Razif berkata, penggunaan e-Book juga dikesan berjaya mempecepatkan penguasaan pelajar dalam bidang Teklonogi Maklumat dan Komunikasi (ICT).