Halaman

19 December 2011

Tasik Kenyir zon pancing bertaraf dunia

Oleh FAUZI MOHD

Kerajaan negeri optimis untuk menjadikan Tasik Kenyir sebagai zon kaki pancing bertaraf dunia apabila usaha untuk mengekal serta menambah saiz populasi pelbagai spesies ikan giat dijalankan.



Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said berkata, selain mengazetkan Santuari Kelah sepanjang tiga kilometer di Sungai Petang, usaha turut digiatkan dengan melepaskan benih dan ikan induk yang diancam kepupusan.

Menurutnya, spesis ikan air tawar yang diancam kepupusan seperti lampam, kerai, tenggalan dan siakap putih antara yang sedang dibiakkan di tasik berkenaan dengan kerjasama Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), Jabatan Perikanan dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

“Isu penangkapan ikan secara tidak terkawal tidak lagi berbangkit apabila usaha pemeliharaannya melibatkan pewartaan beberapa kawasan yang luas seperti Sungai Leban dan Sungai Petang di tasik ini.

“Dalam tempoh beberapa tahun lagi, kita harapkan tiada lagi pengunjung yang mengeluh kerana semakin sukar untuk memperoleh hasil tangkapan di tasik ini yang suatu ketika dahulu dianggap sebagai syurga kaki pancing,” katanya.



Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Program Pelepasan Benih Ikan di Sungai Leban, Tasik Kenyir, Hulu Terengganu hari ini.

Turut hadir, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Johari Baharom, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah dan Pengerusi LKIM, Dato’ Mohd. Jidin Shafie.

Pada majlis itu, 10,500 benih ikan siakap putih dilepaskan dengan melibatkan kos RM23,000 daripada kos keseluruhan program itu berjumlah RM100,000.

Sementara itu, Dato’ Seri Ahmad memberitahu, spesis sikap yang mampu membesar sehingga 23 kilogram seekor itu mampu mengembalikan Tasik Kenyir sebagai yang menjadi buruan kaki pancing serata dunia termasuk China, Korea, Indonesia dan Singapura.

Katanya, kewujudan Pusat Pembenihan Ikan Air Tawar di Kampung Sungai Chamar, di sini dan Pusat Pembenihan dan Asuhan Ikan Laut Berteknologi Tinggi di Kampung Limau Nipis, Setiu dengan kos pembinaan RM12.6 juta awal tahun lalu merancakkan program berkenaan.

“Sehingga kini terdapat 38 spesies ikan di Tasik Kenyir dan apa yang penting spesies itu bukan sekadar boleh dipancing malah boleh dilihat dan sesuai dijadikan lokasi untuk kegiatan penyelidikan,” ujarnya.