Halaman

24 December 2011

SR1MBK di TV AL- Hijrah

Penggemar program masakan kini mempunyai lebih pilihan apabila stesen televisyen Al-Hijrah memperkenalkan program masakan berasaskan produk industri asas tani yang dikenali sebagai Selera Rasa 1Malaysia Best Kitchens (SR1MBK).

Program yang bakal menemui penonton bermula Januari tahun depan itu menjemput 15 usahawan tani dari seluruh negara bergandingan dengan Chef Rashid dari Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) untuk mengendalikan program masakan itu.

Timbalan Ketua Setiausaha (Perancangan) Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Encik Raihan Sharif, berkata program masakan 10 episod itu berkonsepkan informatif mengenai produk usahawatan industri asas tani yang telah mendapat pengiktirafan 1Malaysia Best yang diperkenalkan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata, menu yang disediakan dalam program masakan berkenaan akan menggunakan produk industri asas tani yang mendapat pengiktirafan 1Malaysia Best di peringkat tempatan dan antarabangsa.

"Dengan SR1MBK, kita berharap dapat membantu meningkatkan taraf produk berasaskan pertanian keluaran tempatan yang secara langsung dapat menghasilkan pulangan lebih menguntungkan kepada usahawan melalui pelbagai resipi baru dihasilkan dari produk 1Malaysia Best.

"Malah, usahawan turut dibantu bagi mencapai kualiti dan standard ditetapkan sebagai satu cara untuk meluaskan produk mereka sama ada dalam pasaran tempatan mahu pun pasaran antarabangsa," katanya selepas merasmikan SR1MBK di Dataran Syahbandar, di sini, semalam (23 Disember)

Hadir sama, Ketua Pengarah Fama, Ahmad Ishak dan Ketua Pegawai Eksekutif TV Al-Hijrah, Bukhari Che Muda.