Halaman

21 February 2012

50 buah dinaiktaraf sebagai masjid kerajaan

Oleh; Esah Abdullah

Sebuah lagi masjid telah dinaiktaraf sebagai masjid kerajaan tahun ini iaitu Masjid Bukit Kuang, Kemaman menjadikan jumlah keseluruhan 50 buah.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat berkata, jumlah itu adalah antara 492 masjid mukim seluruh negeri termasuk sebuah masjid negeri.

“Daripada jumlah berkenaan, 129 masjid terletak dalam daerah Kuala Terengganu,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Agung Wanita Perkim Bahagian Negeri Terengganu.

Menurut beliau pada masa ini, seramai enam petugas masing-masing tiga iman dan tiga bilal ditempatkan di setiap masjid kerajaan dan masjid mukim.

"Petugas di masjid kerajaan dilantik sebagai kakitangan tetap dan kontrak dan tangga gaji mengikut gred yang ditawarkan bermula S17 hingga S48, manakala di masjid mukim menerima imbuhan bulanan RM800 (imam) dan RM600 (bilal),’’ katanya.

Katanya, imam di masjid kerajaan dibayar seratus peratus oleh kerajaan negeri manakala masjid mukim oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) (RM750) dan kerajaan negeri (RM50)

Sehubungan itu Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) akan mengadakan temuduga terbuka bagi jawatan imam dan bilal untuk mengisi 41 kekosongan jawatan itu seluruh negeri.

Permohonan ini terbuka kepada semua rakyat tempatan yang mempunyai sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan jawatan ditawarkan di bawah gred S17.
Surat pemohonan hendaklah dihantar kepada Jabatan hal Ehwal Agama Terengganu bahagian Pengurusan masjid, Pusat Pentadbiran Islam, jalan Sultan Muhammad, Kuala Terengganu.

“Mereka yang layak akan dihubungi untuk proses temuduga dan tarikh temuduga belum ditetapkan dan akan mengambil kira jumlah permohonan yang diterima oleh jabatan,” katanya.