Halaman

24 February 2012

Kerajaan cadang sedia bahan bacaan melalui internet di PPAT

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan negeri bercadang mencontohi teknologi yang terdapat di Perpustakaan Alexanderia, Mesir yang menyediakan bahan bacaan pengunjung melalui capaian internet.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, perpustakaan berkenaan merupakan yang paling canggih dan terbesar di dunia.

“Saya dan Menteri Besar telah berpeluang melawat dan melihat teknologi yang ada di sana dan berharap perkara yang sama dapat di laksanakan di negeri kita,” katanya kepada pemberita di majlis Perasmian Pesta Buku Terengganu di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) semalam.

Katanya, kemudahan teknologi yang disediakan di perpustakaan itu begitu canggih di mana semua bahan bacaan disediakan dalam bentuk teknologi serta boleh diambil terus melalui internet.

Sehubungan itu, beberapa orang ketua jabatan termasuk Pengarah Perbadanan Pepustakaan Awam Terengganu (PPAT) akan dihantar untuk meninjau secara lebih dekat teknologi di perpustakaan tersebut sebagai langkah ke arah pelaksanaan sistem itu di sini.

Katanya, kerajaan berhasrat menjadikan PPAT beoreantasikan ICT dengan mewujudkan sudut ‘Anjung Ilmu’ untuk mempamerkan apa saja bahan berasaskan teknologi yang telah dilaksanakan oleh kerajaan selama ini untuk dijadikan panduan, rujukan dan kajian.

“Satu pameran penggunaan virtual kelas dan e-Book kini sedang berjalan dengan kerjasama Intel, Top IT, Pejabat Pelajaran serta diketuai seorang professor dari Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) yang sedang membuat kajian keberkesanan terhadap penggunaan virtual kelas dan e-book di negeri ini,” katanya.