Halaman

21 February 2012

TIM perkenal industri desa kristal kepada penduduk tempatan

Oleh; Esah Abdullah

Terengganu Industrial Minerals Sdn Bhd (TIM) merancang membina kilang pemprosesan silika terbesar di Asia Tenggara dengan kapasiti pengeluaran kira-kira 800,000 tan metrik setahun dan dijangka memulakan pengeluaran pada pertengahan 2013.

Pengerusinya, Tengku Sri Temenggong Raja, Dato’ Seri Tengku Baharuddin berkata, loji terletak di Setiu akan menghasilkan pasir dan tepung silika bergred tinggi untuk industri panel TFT LED, solar dan sektor elektronik.

“Projek dibangunkan dalam empat peringkat iaitu pemprosesan pasir silika gred 1dan 2; pemprosesan silikan peringkat industri tinggi; pembangunan industri hiliran seperti pengeluaran sodium silikat, palet kaca mentah, blok dan rod serta penubuhan industri kaca apung di Kertih,” katanya.

Tengku Sri Temenggong Raja berkata demikian ketika berucap di majlis perasmian Projek Silika dan Pelancaran Terengganu Kristal (TK) di Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man Kuala Terengganu semalam.

Sultan Terengganu, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan berangkat merasmikan Projek Silika dan Pelancaran Terengganu Kristal.

Katanya, ketersediaan rod silika, blok dan palet dijangka dapat merangsang pembangunan industri desa kristal di negeri ini.

Tambahnya, TK akan perkenalkan aktiviti berkaitan kristal kepada penduduk tempatan seperti meniup kaca, pembuatan kraf kristal serta menyediakan latihan dan pendidikan,” katanya.

Selain itu TK mampu memberi tambah nilai kepada TTI dengan kemasukan pameran berkaitan kristal dan Muzium Kristal di destinasi pelancongan yang terunggul itu.

Tengku Seri Temenggong Raja berharap selain membangunkan industri kristal, TIM akan membina semula Jeti Merang bagi penggunaan TIM Konsortium dan nelayan di kawasan berkenaan juga dapat manfaat bersama.