Halaman

21 June 2012

Ayuh! Daftar segera sebagai pengundi

Oleh: Kamarudin Mat Akib

BERITA BAIK BUAT MEREKA YANG BELUM MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI.

Anda masih berpeluang untuk mendaftar segera sebagai pengundi kerana jika anda mendaftar sebagai pemilih sebelum 30 Jun ini, anda masih berpeluang untuk mengundi jika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) diadakan selepas bulan Ogos.

Berdasarkan perkembangan semasa, PRU-13 tidak akan diadakan dalam tempoh terdekat ini dan kemungkinan besar ia akan dilakukan selepas bulan Ogos nanti.

Di Terengganu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenal pasti kira-kira 46,000 orang belum lagi mendaftar sebagai pemilih walaupun mereka layak berbuat demikian.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, bulan Jun adalah saat terbaik untuk mereka yang belum mendaftar sebagai pemilih menunaikan tanggungjawab mereka, sebelum senarai pemilih diwartakan pada Ogos depan.

Bulan Jun merupakan bulan terakhir suku tahun 2/2012 di mana selepas itu di mana nama-nama mereka yang mendaftar sebagai pemilih akan diwartakan selama dua minggu pada bulan Julai.

Jika tiada sebarang bantahan, senarai daftar pemilih yang baru itu akan diwartakan pada bulan Ogos nanti.

Orang ramai boleh berurusan dengan SPR atau mana-mana agen yang dilantik untuk mendaftar sebagai pemilih sepanjang musim, dalam waktu pejabat.

Semakan daftar pemilih pula boleh dibuat di ibu pejabat SPR di talian 03-8885 6565 atau mana-mana pejabat SPR negeri mulai jam 8 pagi hingga 5 petang, setiap hari sepanjang bulan ini.

Mereka juga boleh melayari laman sesawang SPR di www.spr.gov.my bagi membuat semakan dan mendapatkan keterangan mengenai tempat mengundi.

Daripada statistik yang dikeluarkan SPR sebelum ini, didapati kira-kira 3.7 juta orang masih belum berdaftar di seluruh negara belum mendaftar sebagai pemilih, tetapi jumlah di Terengganu adalah yang paling sedikit.