Halaman

22 June 2012

PPK Gerai antara terbaik di Malaysia


Arpan menyampaikan sijil kepada seorang ahli PPK

Oleh: Mohammad Ishak 

Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) membelanjakan RM2.3 juta bagi meningkatkan taraf hidup petani terutama ahli pertubuhan itu di seluruh negara,Kata Ketua Pengarahnya, Datuk Arpan Shah Satu.

Katanya, peruntukan itu disediakan untuk subsi baja, peralatan pertanian,jentera membajak dan benih padi sebagai usaha menggalakkan petani menyertai sector berkenaan.

Menurutnya,ketika ini ada kira-kira 500,00 petani menjadi ahli kepada Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) dan mereka menjadi penyumbang terbesar kepada pengeluaran hasil tani negara.

Beliau berkata, selaras dengan tranformasi negara sektor pertanian juga bergerak seiring dengan industri lain dalam usaha menjana ekonomi negara. “Ini terbukti apabila ada juga petani yang mampu meraih pendapatan bulanan antara RM20,000 hingga RM30,000 ribu sebulan,” katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Ke 34 PPK Gerai, dekat sini semalam.

Hadir sama Pengerusi PPK Gerai Nawi Mohamad yang juga ADUN Hulu Besut dan ADUN Kota Putera, Muhamad Pehimi Yusof.

Arpan berkata,ahli PPK kini mendapat kemudahan yang cukup untuk menjalankan aktiviti pertanaian berikuatan pelbagaai bantuan dan sokongan diberikan oleh agensi berkaitan. Mengenai PPK Gerai,

Beliau berkata PPK terbabit adalah antara yang paling aktif di negara ini menjalankan aktiviti bertereraskan ekonomi dengan menyertai pelbagai kegiatan

Menurutnya, PPK berkenaan merancang untuk membina kilang memproses ubi kayu di Kerandang bagi pengeluaran makanan ringan untuk pasaran tempatan selain menambah hasil pendapatan ahli pertubuhan itu.