Halaman

11 September 2012

HAMT bertepatan dengan konsep 1Malaysia


Oleh: Suriati Ali



“Program seumpama ini wajar diteruskan kerana bertepatan dengan konsep 1 Malaysia yang diuar-uarkan oleh YAB Perdana Menteri kita.

“Semua kaum kita boleh kenal dan dekati, termasuk masayarakat Siam, Orang Asli, Tionghua dan India,” seorang pengunjung Tan Beng San.

Beliau yang ditemui Teganukita ketika mengunjungi program Himpunan Alunan Muzik Tradisional (HAMT) yang diadakan di Laman Warisan, Muzium Negeri, Kuala Terengganu, semalam.

Program anjuran Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) dan berlangsung selama tiga hari dan berakhir hari ini ( 11 Ogos) itu menghimpunkan lebih 200 penggiat seni tempatan dan luar Terengganu .

Lebih 10,000 pengunjung dijangka hadir memeriahkan program yang turut diselitkan dengan pelbagai aktiviti seperti persembahan tarian saba, silat gayung, silat kura-kura, kertuk hulu, rodat, tarian sewing, orkestra dan mak yong.

Peserta persembahan dari Kelab Menari Kaum Siam, Chenchira Eh Sun, 16, berkata dia bersama ahli kelab lain sering dijemput pihak tertentu untuk membuat persembahan di serata negeri.

“Ini kali pertama kami datang buat persembahan di Terengganu dan mengakui seronok datang ke sini kerana mendapat layanan istimewa, selain masyarakatnya tidak sombong.

“Apabila dapat berkumpul seperti ini, saya boleh mengenali kaedah dan adat budaya masyarakat lain, termasuk daripada kaum Cina, Melayu, India dan Orang Asli,” katanya yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Tumpat, Kelantan.

Puan Latifah Jaafar, 43, dia berharap pihak penganjur meneruskan program seumpama ini pada masa akan datang kerana banyak perkara boleh belajar melaluinya.

“Kita bukan saja boleh mengetahui asal-usul dan jenis peralatan muzik yang dipersembahkan malah mengetahui bagaiman ia dialunkan,” katanya.