Halaman

09 September 2012

INGAT DOK LAGI: URUT LELAKI PEREMPUAN DAN PUSAT HIBURAN DIBENARKAN

Oleh: Pengarang Teganukita

Mungkin ramai yang menyangkakan perkara-perkara maksiat secara halal tidak dilakukan oleh kerajaan negeri Terengganu yang mendakwa membangun menurut Islam.

Itu hanyalah suatu tanggapan semata-mata berdasarkan ucapan-ucapan dan perakuan yang dibuat oleh pemimpin yang mendakwa melaksanakan perundangan dan pentadbiran menurut Islam.

Paling memalukan ialah bila acara-acara ‘fun fair’ diadakan di merata tempat, sekalipun di kawasan berhampiran masjid.

Amat mengejutkan pada Mei 2001, kerajaan negeri waktu itu mengadakan “Thai fair” yang mengemukakan pelbagai budaya dari negara Thai, makanan , barangan kraf dan sebagainya dan yang paling memalukan umat Islam Terengganu, kerajaan negeri membenarkan kegiatan mengurut.

Ia diadakan di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) dan dirasmikan oleh wakil rakyat parti berkenaan yang kebetulan dilantik juga sebagai Yang DiPertua Majlis Perbandaran Kuala Terengganu, waktu itu.

Kononnya urutan tradisonal Thai yang membabitkan percampuran lelaki perempuan, termasuk tukang urut perempuan mengurut pelanggan lelaki yang dating ke pameran tersebut dalam khemah terlindung yang disediakan, dengan bayaran tertentu dikenakan.

Perkara seperti ini tidak pernah pun dilakukan di zaman pemerintahan Barisan Nasional (BN) , tetapi boleh dilakukan oleh kerajaan negeri Terengganu waktu itu yang mendakwa membangunkan negeri menurut Islam.

Untuk “body massage” (urut tubuh keseluruhan) wanita dari Thai itu mengenakan bayaran RM50 sahaja untuk satu jam lebih kepada pelanggan sama ada perempuan atau lelaki.

Harga lebih rendah dikenakan kalau hanya mengurut kaki atau tangan sahaja.
Perkara yang sama juga berlaku di sekitar Bandar-bandar dalam negeri Terengganu terhadap pusat-pusat hiburan, pusat snooker dan ‘unisex saloon’ yang dibenarkan beroperasi.

Semasa pemerintahan mereka, kegiatan pelacuran berleluasa di sebuah plaza dalam bandar Kuala Terengganu dengan bayaran antara RM50 sehingga RM150.

Pusat snooker dan unisex saloon dan pusat hiburan itu semuanya mendapat kelulusan lesen dari pihak berkuasa tempatan waktu itu.

Walaupun pemimpin mereka ketika berdepan dengan rakyat mewar-warkan kononnya mereka telah hapuskan perkara-perkara itu, tetapi itu hanyalah suatu pembohongan semata-mata.

Mereka tidak pernah menutup pusat-pusat hiburan itu.