Halaman

11 November 2012

Kerajaan Terengganu sumbang RM50,000 kepada Yayasan Veteran Umno Malaysia

Oleh: Mohammad Ishak 

Perhimpunan Agung Tahunan Veteran UMNO Malaysia Kali Ke 5 yang berlangsung di Kuala Terengganu membuka lembaran baru kepada organisasi itu apabila mesyuarat berkenaan meluluskan usul penubuhan Yayasan Veteran Umno Malaysia (YVUM).

Penubuhan yayasan itu juga memalui detik bersejarah apabila ahli perwakilan apabila secara sukarela merka mengutip derma kilat untuk tujuan menubuhkan yayasan yang dianggap nadi penting kepada perjuangan veteran untuk mempertahankan maruah bangsa melalui UMNO.

Hasil kutipan kilat dari perwakilan perhimpunan itu berjaya mengumpul RM3,000 daripada 600 perwakilan yang menghadiri persidangan dua hari di sebuah hotel terkemuka di negeri ini.

Bertambah mengembirakan ahli veteran berkenaan apabila Yang Amat Menteri Besar, Dato’Seri Ahmad Said mengumumkan sumbangan RM50,000 kepada yayasan itu sebagai geran pelancarannya.

Ahmad membuat pengumuman itu ketika meraikan kunjungan veteran UMNO pada majlis makan malam di Kediaman Seri Iman, Kuala Terengganu, malam tadi  yang turut dihadiri Ahli-Ahli Yang Berhormat negeri ini serta bekas Yang Berhormat.

Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Perhimpunan itu, Dato’ Yahya Hashim (gambar) berkata, beliau tidak menyangka sikap perihatin Menteri Besar yang meluluskan peruntukan begitu besar untuk pertubuhan itu menjalankan pelbagai aktiviti untuk ahli dan masyarakat.

Yahya berkata, walaupun ia baru dicetuskan oleh perwakilan tetapi yayan itu diharap dapat memberi peluang ahli mempelbagai aktiviti sosiol dan ekonomi.

Beliau berharap, pimpinan kerajaan negeri di bawah UMNO dapat mencontohi Kerajaan Terengganu yang memberi sumbangan kepada yayasan berkenaan.