Halaman

11 November 2012

MB: Parti PAS tidak kuat di Terengganu.


Dato' Seri Ahmad Said melayani tetamu Veteran UMNO Malaysia

Oleh: Mohammad Ishak 

Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU13) bakal menyaksikan pilihan raya yang sengit kerana Kerajaan Barisan Nasional (BN) bukan sahaja berhadapan dengan pembangkang malah dengan pihak luar.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Dato’Seri Ahmad Said,berkta, Terengganu yang pernah berdepan dengan PAS dan dua kali kalah pada pilihan raya mempunyai pengalaman luas untuk berhadapan dengan pembangkang.

Menurutnya, kekalahan pertama pada 1959 dan kedua 1999 bukan disebabkan PAS mempunyai kekuatan di Terengganu sebaliknya semangat jati diri ahli Umno tidak tebal dan mudah menerima pujukkan.

Dato' Ahmad yang juga Menteri Besar Terengganu berkata,kemenangan Pas pada 1999 menjadi kenangan pahit apabila ahli parti itu melakukan pelbagai tindakan sehingga sanggup menghalau kanak –kanak Tadika, menutup balai raya dan menahan kereta Ahli Exco.

“Apa yang menyedihkan  pemimpin Pas tidak berbuat sesuatu terhadap tindakan ahli parti dan begitu angkuh apabila mereka dapat memerintah Terengganu bagi kali kedua,” katanya ketika berucap pada majlis meraikan ahli Veteran UMNO Malaysia di Kediaman Seri Iman, Kuala Terengganu malam tadi.

Bagaimanapun, katanya, ahli Umno negeri ini bangkit dengan sepenuh semangat untuk menentang kezaliman Pas dan akhirnya berjaya merampas kembali negeri ini ke pangkuan Barisan Nasional (BN).

Menurutnya, Pas sebenarnya tidak kuat di Terengganu sebaliknya ramai ahli Umno ketika itu berpaling tadah kerana tidak puas hati terhadap sesuatu menyebabkan mereka mengundi Pas.

Menteri Besar berkata, ketika ini kerajaan negeri mempunyai kekuatan lebih untuk berhadapan pembankang kerana mempunyai beberapa agensi yang ditubuh khas untuk membantu rakyat dan sentiasa turun padang bersama masyarakat.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua Vetran UMNO untuk sama-sama menyingsing lengan, menyusun langkag dan mara sederap kepemimpinan UMNO untuk mempastikan kejayaan dan kemenangan BN dalam PRU13 nanti.