Halaman

13 November 2012

LKIM peruntuk RM100 juta bina rumah nelayan.

Oleh: Mohammad Ishak 

Kerajaan menerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) sedang membina dan membaiki kira-kira 10,000 buah rumah nelayan di seluruh negara membabitkan kos sebanyak RM100 juta.

Ketua Pengarah LKIM, Datuk Mohd Khazin Hamzah, berkata perbelanjaan daripada peruntukkan Bajet 2012 itu meliputi sebahagian daripada peruntukkan yang diluluskan bagi menaik taraf golongan nelayan.

"Sebanyak RM200 juta baki peruntukan itu akan digunakan untuk tujuan sama pada tahun ini dan awal tahun depan bagi memastikan lebih ramai nelayan yang tidak berkemampuan dapat menikmati kemudahan itu." katanya.

 Menurutnyam LKIM juga akan menawarkan kemudahan berkenaan kepada nelayan sungai di seluruh negara yang memerlukan rumah atau untuk membaiki rumah mereka yang usang dengan memohon kepada LKIM, melalui persatuan nelayan kawasan,

Mohd Khazin berkata, elaun sara hidup sebanyak RM200 yang sebelum ini dimasukkan setiap bulan ke dalam akaun bank nelayan, akan dibayar secara tunai mulai Oktober hingga Disember depan.

“Pembayaran secara tunai membabitkan peruntukkan RM12 juta kepada seramai 60,000 nelayan di seluruh negara itu akan dilakukan LKIM,” katanya. .

Beliau berkata, kerajaan tidak pernah meminggirkan nasib golongan nelayan sebaliknya Perdana Menteri amat prihatin kepada nelayan negara ini.