Halaman

22 November 2012

Usahawan Melayu harus bermotivasi tinggi

Oleh: Noraini Jusoh

Golongan usahawan Melayu khususnya harus mempunyai motivasi tinggi untuk berjaya seterusnya dapat memperkukuhkan ekonomi di negeri ini.


Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU), Tuan Haji Azmi Razik (gambar) berkata, pihaknya sentiasa berusaha mengadakan pelbagai program yang boleh meningkatkan motivasi orang Melayu dalam bidang perniagaan termasuk melalui perkongsian pengalaman dengan usahawan yang telah berjaya.

"Melalui program Bicara Tokoh umpamanya, kita dapat mempelajari pelbagai perkara dari tokoh-tokoh perniagaan terkenal tanahair.

"Orang Melayu perlu sedar untuk berjaya dalam bidang perniagaan memerlukan pengorbanan dan sikap tidak mudah berputus asa serta sentiasa berusaha untuk memajukan diri,” ujarnya dalam ucapan aluan sempena program Bicara Tokoh Bersama Tan Sri Muhammad Ali Hashim yang berlangsung di Dewan Kovesyen YPU, hari ini.

Katanya, melalui perkongsian ilmu serta pengalaman yang disampaikan oleh Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM) tersebut, dapat memotivasikan serta membuka mata usahawan Melayu supaya sentiasa gunakan peluang yang ada untuk memajukan perniagaan masing-masing.

"Usahawan Melayu khususnya tidak boleh bersikap lalai dan leka serta beranggapan sentiasa berada dalam zon selesa kerana akan ditindas oleh bangsa asing,” ujarnya.

 Program Bicara Tokoh bertajuk Khalifah Ganti Superman- Cabaran Pengurusan Masa Depan yang merupakan anjuran kali kedua oleh YPU ini mendapat sambutan menggalakkan dari para usahawan, pegawai kerajaan serta agensi berkaitan dari seluruh Terengganu.