Halaman

02 December 2012

Berkhidmat untuk memimpin-Tan Sri Salleh

Oleh; Esah Abdullah

Berkhidmat untuk memimpin, suatu kalimah keramat yang tersemat disanubari penerima Anugerah Ijazah Kehormat Doktor Sains Universiti Malaysia Terengganu, Tan Sri Dr Salleh Mohd Nor. 72.

 “Kalimah tersebut juga menjadi nadi dan motivasi, terus menuntut dan memanfaatkan ilmu yang ditimba untuk berkhidmat kepada agama, bangsa dan negara,” katanya ketika ditemui di majlis Konvokesyen Ke-10 UMT baru-baru ini.

Beliau yang pernah menuntut di Maktab Tentera Persekutuan kini dikenali Maktab Tentera Diraja di zaman remaja menjadikan pesan bapa agar tidak mengambil hak orang lain sebgai prinsip hidup dan masih diingati walau kini sudah jauh meniti usia.

Tan Sri Salleh yang berasal dari Kampung Ulu Dengkil Kuala Pilah itu mula menceburi bidang perhutanan dalam pendidikan tinggi di Australia (1960-1964) serta mendapat Diploma dan Ijazah Sarjana Muda Sains Perhutanan atas tajaan Colombo Plan Scholarship.

Pencarian imu beliau tidak terhenti walaupun sudah bekerja sebaliknya telah menghabiskan 13 bulan di Belanda menambah ilmu perhutanan, kemudian menyambung pengajian di Michigan State Universiti Amerika Syarikat dan menerima Ijazah Sarjana.

 Selama tempoh dua tahun sembilan diambil untuk menyempurnakan kajian dalam PhD dalam Pengurusan Hutan di Malaysia menggunakan model komputer di universiti yang sama.

Katanya, perkembangan teknologi masa kini telah menguasai era globalisasi yang suatu ketika dulu merupakan satu kemewahan tetapi kini suatu kemestian untuk dimiliki di mana semua manusia dari serata pelusuk dunia mampu berhubug dalam sekelip mata.

Tan Sri Salleh terlibat dalam penubuhan Lembaga Pembangunan dan Penyelidikan Perhutanan Malaysia di Kepong dan akhirnya mewujudkan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) dan beliau dilantik sebagai pengarah (1985) sehingga bersara dalam kerajaan (1995).

Selepas bersara beliau menubuhkan syarikat penyelidikan kontrak swasta TropBio Research Sdn Bhd dan menjadi jururunding kepada projek ‘Taman Rimba Alam’ di Putrajaya, projek iventori hutan dan penyediaan Pelan Pengurusan Hutan di Sabah dan Kalimantan Indinesia.

Bapa kepada tiga anak serta datuk kepada enam cucu ini kini dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Lembaga Bioetika Kebangsaan dan ahli Nanoberhad dua badan di bawah Kementerian Sains, Tekonologi dan Inovasi (MOSTI).

 Bagi perkhidmatan beliau kepada negara Tan Sri Salleh telah menerima pelbagai anugerah termasuklah Anugerah Tun Razak (2012), Penyelidikan Perhutanan Malaysia Ulung (2009), Anugerah Alam Sekitar Libur (2009), Senir Fellowship membawa gelaran ‘Academician’ ((2004) dan Anugerah Sains Negara (1993).