Halaman

08 December 2012

Pas panas punggung dilabel Parti Ajaran Sesat

Oleh: Suriati Ali

 Ramai penyokong terutama pemimpin Pas `panas punggung’ dan melenting apabila Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said melabelkan PAS sebagai Parti Ajaran Sesat.

Kenyataan yang dilontarkan pemimpin nombor satu Terengganu itu kini semakin jelas dan terbukti apabila pempimpin dan penyokong Pas sanggup meminta doa Umno dan Barisan Nasional (BN) dijahanamkan dan hancur, sempena Himpunan Kebangkitan Rakyat, di Stadium Muhamad, Kota Bharu, Kelantan, baru-baru ini.

Pegawai Agama Khas kepada Menteri Besar, Ustaz Haji Kamalrudin Omar, berkata menggunakan perkataan jahanam dan mendoakan supaya Umno hancur itu jelas bertentangan dengan ajaran Islam sebenar.

“Islam tidak mengajar kita berkelakuan seperti itu, sebaliknya perlu mendoakan agar rakyat Malaysia hidup aman dan bersatu padu bukan memecahbelahkan umat..

 “Jika doa mereka (pemimpin Pas) dikatakan mustajab kenapa tidak mendoakan keamanan bangsa Palestin supaya tidak lagi diseksa dan ditindas golongan zionis Israel,” katanya ketika dihubungi Teganukita.

Beliau berkata, Pas terus sesat daripada ajaran Islam sebenar kerana pemimpin mereka sendiri yang memberi tunjuk ajar dan teladan yang tidak baik.

 “Pas tidak konsisten, hukumnya berubah-ubah mengikut kepentingan parti itu sendiri. “Pada tahun 1963 Dewan Ulama Pas Kelntan telah memutuskan hukuman bahawa orang Islam yang berkerjasama dengan orang kafir memerintah negara menjadi kafir atau haram,” katanya.

Bagaimapun, katanya, secara tiba-tiba pada bulan April 1999, Pas bekerjasama dengan DAP sedangkan parti itu menolak pembentukan negara Islam.

“Manakala Mursyidul Am Pas, Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat bersyukur kerana DAP menerima Pas walaupun parti itu menolak negara Islam.

“Pada 24 Januari 199, Nik Abdul Aziz di Kampung Pulau Melaka pernah menyatakan Pas sedia bekerjasama dengan mana-mana parti politik, termasuk DAP pada pilihan raya akan datang, malah katanya dengan syaitan sekalipun beliau terima.

“Apa yang dikatakan ini berdasarkan fakta dan bukti, kita boleh tunjuk, jika mereka mahu lihat,” katanya.

Ustaz Haji Kamalrudin turut memberitahu kesan pendekatan melampau, taksub fitnah dan sikap gemar membenci yang diamalkan pemimpin Pas telah melahirkan banyak kerosakan dalam masyarakat Islam kita hari ini.

 “Antara contoh terdekat adalah sembahyang dua imam, kubur berasingan, bercerai suami isteri kerana fahaman politik berbeza dan terpaksa bernikah dua kali,” katanya.