Halaman

19 March 2013

20,000 pelajar Tahun Empat bakal dapat e-Book

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Kira-kira 20,000 murid Tahun Empat di semua sekolah rendah di negeri ini bakal menerima e-Book percuma tahun ini ini bagi membolehkan mereka menggunakan kemudahan tersebut.



Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata pembahagian e-Book tersebut akan dilakukan secara beperingkat-peringkat bergantung kepada bekalan yang diterima kerajaan negeri.

Katanya, pada hari ini ini seramai 756 murid Tahun Empat dari lapan sekolah rendah di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Ladang menerima e-Book masing-masing yang diserahkan beliau sendiri di dalam satu majlis di Stadium Negeri.



 “Petang ini kita akan agihkan e-Book kepada murid-murid Tahun Empat di DUN Rhu Rendang,” katanya pada sinang media selepas majlis penyerahan e-Bokk pagi ini.

Hadir sama pada majlis itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Dato’ Haji Ahmad Razif Abd Rahman.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, murid-murid lain akan turut diberi e-Book di kawasan masing-masing pada majlis yang akan diatur kemudian selepas bekalan e-Book diterima kerajaan negeri.

Beliau bekata, pada pertenghan tahun ini kira-kira 4,000 guru yang mengajar Tahun Empat di semua sekolah rendah akan dibekalkan dengan komputer riba secara percuma.

Sehingga ini, kira-kira 114,000 murid sekolah rendah di seluruh negeri telah diberi e-Book melibatkan perbelanjaan RM114 juta sejak ia diperkenalkan pada tahun 2009.

 “Kita membuat pelaburan yang besar pada setiap tahun bagi membiayai bidang pendidikan, termasuk membeli e-Book bagi kegunaan murid-murid dari Tahun Empat hingga Tahun Enam di semua sekolah rendah,” katanya.