Halaman

21 March 2013

Kerajaan sedia beri nama jalan kepada dua wira Negara


 Oleh: Mohammad Ishak


Kerajaan Terengganu sedia menimbang untuk memberikan nama jalan kepada dua Wira Negara dari Besut yang terkorban dalam insiden di Lahad Datu, Sabah.

Menteri Besar,Dato’ Seri Ahmad Said berkata, sebagai permulaan beliau sudah meminta Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera,Muhamad Pehimi Yusof dan ADUN Jabi Ramlan Ali, mencari jalan yang sesuai di kawasan masing-masing untuk menamakan dua perwira berkenaan.

Perwira terbabit ialah Superintendan Ibrahim Lebar dari Kampung Jabi dan Asisten Superintendan Zulkifli Mamat dari Kampung Kubang Ikan, Besut kedua-duanya terbunuh dalam serangan oleh pengganas di Lahat Datu.

Menteri Besar berkata, cadangan memberikan nama jalan kepada dua wira berkenaan sebahagian daripada tanda kenangan dan memperingati jasa mereka terhadap Negara.


Terdahulu Ahmad turut mengunjungi rumah dua keluarga berkenaan untuk menyampaikan bantuan kerajaan negeri kepada balu anggota keselamatan itu.

Dalam kunjungan itu, Menteri Besar menyampaikan cek RM50,000 kepada ibu Allahyarham Zulkifli, Khatijah Ismail, 64 di rumahnya di Kampung Kubang Ikan dan balu Allahyarham Ibrahim, Rosiah Dahlan, 50,di rumah keluarganya di Kampung Jabi, Setiu.

Hadir sama dalam majlis penyerahan cek berkenanan ialah ADUN Kota Putera, Muhamad Pehimi Yusof, ADUN Jabi, Ramlan Ali, Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh dan Ketua Polis Daerah Besut, Superintandan Kamaruddin Mohd Zakaria.