Halaman

09 June 2013

Menara tinjau ditambah tingkat keselamatan di pulau peranginan

Dato'  Mohd Jidin menaikkan sotong torak ketika
mencandat di perairan Terengganu. - Gambar oleh
Mohd Yahya Muda.
Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan Terengganu akan mempertingkatkan aspek keselamatan pelancong di pulau peranginan seluruh Terengganu dengan membina lebih banyak menara tinjau di kawasan yang menjadi tumpuan pengunjung.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan negeri Dato’ Mohd Jidin Shafie berkata pembinaan menara tinjau itu akan memudahkan tugas memantau persekitaran, sekali gus menjamin keselamatan pelancong ketika bercuti di pusat peranginan berkenaan.

"Kita sudahpun melakukan perbincangan dengan beberapa agensi yang terlibat bagi merealisasikan usaha itu kerana ia diharap dapat memberi tindakan awal kepada pelancong selain melihat pergerakan bot dan mengesan lebih cepat jika berlaku sebarang bencana.


"Setakat ini kita mempunyai dua menara masing-masing di Pulau Redang dan Pulau Perhentian, di mana mungkin kita akan menambah beberapa lagi menara di pulau itu," katanya selepas mengadakan lawatan kerja di pulau-pulau negeri ini, baru-baru ini.

Turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Taman Laut Malaysia (JTLM), Encik Kamarruddin Ibrahim dan Ketua Pegawai Eksekutif Tahun Melawat Terengganu 2013, Mohd Fathil Abd Ghani.

Dato’ Mohd Jidin turut menggalakkan pengusaha resort di Terengganu supaya menempatkan pengawal keselamatan yang terlatih untuk mengawal keselamatan pengunjung khususnya yang gemar melakukan aktiviti berenang dan mandi-manda di pesisir pantai.



Menurutnya, pihaknya juga telah mengadakan perbincangan dengan JTLM Terengganu dan beberapa agensi lain bagi mewujudkan satu lokasi untuk bot-bot berlabuh.

“Lokasi bot berlabuh perlu diasingkan daripada kawasan tempat mandi dan aktiviti snorkeling bagi mengelakkan kejadian tidak diingini. "Sekarang ini, kita boleh lihat bot-bot yang membawa pelancong ini tidak berlabuh di tempat yang khusus, jadi perkara itu harus diselesaikan segera kerana mereka meletakkan bot berhampiran jeti resort dan di situ jugalah pelancong melakukan aktiviti selaman atau mandi yang sebenarnya boleh mendatangkan bahaya," katanya.