Halaman

14 June 2013

Terengganu bakal pertahan kejuaraan SUKMA

Terengganu sudah siap siaga untuk mempertahankan kejuaraan Sukan Malaysia (Sukma) buat tahun kelima berturut-turut, apabila kejohanan tersebut berlangsung di Kuala Lumpur, akhir bulan ini.

Buat masa ini atlet tempatan telah menjalani latihan dan membuat persiapan rapi agar negeri ini dinobatkan sebagai juara Sukma edisi ke-16.

Pengerusi Jawatankuasa Belia & Sukan dan Sumber Manusia negeri, Haji Rozi Mamat, berkata pihaknya tekad untuk menjuarai Sukma kali ini walaupun banyak acara sukan yang memberi kelebihan kepada skuad Terengganu untuk memperolehi pingat emas seperti lumba basikal dan kenu tidak dipertandingkan.

Katanya, di sebalik tidak mempunyai banyak acara pilihan, atlet Terengganu akan berusaha gigih untuk mendapatkan seberapa banyak pingat emas bagi membolehkan negeri ini muncul juara Sukma tahun ini.

“Saya akan mengumumkan sasaran kita untuk mendapatkan pingat emas pada kejohanan ini dalam satu majlis khas bagi meraikan para atlet sebelum mereka berangkat ke Kuala Lumpur, tidak lama lagi,” katanya.

Beliau juga berkata, kerajaan negeri masih belum memutuskan jumlah imbuhan kepada atlet yang meraih pingat pada kejohanan tersebut.

Pada tahun lepas setiap atlet yang memenangi emas diberi imbuhan RM5,000 sebagai insentif kemenangan mereka.

“Seperti tahun sebelum ini, kita memang akan beri ganjaran kepada atlet yang berjaya sebagai penghargaan kepada mereka yang menaikkan nama negeri ini di bidang sukan,” katanya.