Halaman

12 June 2013

SIDANG PERTAMA DUN YANG BAKAL HANGAT

Oleh: Ruslan Abdul Rahman 

Bahagian pertama:

Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu ke 13, bagi Mesyuarat Pertama Penggal Pertama adalah dijangka begitu hangat dan dinanti-nantikan baik di pihak kerajaan mahupun pembangkang.

Sidang bagaimanapun akan didahulukan dengan perlantikan dan angkat sumpah Yang DiPertua Dewan yang juga masih jadi teka –teki siapakah yang bakal dilantik.

Selepas itu diikuti angkah sumpah semua ahli-ahli dewan yang telah memenangi pilihanraya baru-baru ini. Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Terengganu dijangka akan berangkat merasmikan Istiadat pembukaan pada Isnin 17 Jun.

Sidang kali ini memerlukan persediaan yang rapi di pihak kerajaan seramai 11 orang termasuk Menteri Besar dan penyokong kerajaan 6 orang manakala kedudukan kerusi pembangkang 15 orang agar segala yang diperbincangkan, diperbahaskan dan sebagainya merupakan suatu mandat rakyat melalui sistem demokrasi berparlimen.

Walau bagaimana pun barisan kerajaan terdiri dari Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said, (Adun Kijal) Exconya YB Dato’ Tengku Putera Awang (Kuala Berang) dan YB Dato’ Mohd Jidin Shafie (Permaisuri) merupakan orang lama sejak era Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad lagi sarat dengan pengalaman dan sepak terajang politik, terutamanya untuk menghadapi pembangkang.

Begitu juga Exco sebelum ini YB Haji Rozi Mamat (Telemong) YB Dato’ Haji Ahmad Razif Abdul Rahman (Seberang Takir) dan YB Dr A Rahman Mokhtar (Kuala Besut) juga merupakan Exco yang telah ada pada penggal yang lepas yang sudah pasti membantu memberi kekuatan kepada barisan kerajaan.

Manakala dua lagi Exco kerajaan, YB Nawi Mohamad (Hulu Besut) dan YB Ir Rosli Othman (Kemasek) adalah merupakan ahli dewan undangan negeri Terengganu sebelum ini lagi yang pasti membantu kematangannya untuk berdepan dengan apa jua suasana.

Manakala Exco muka baru seperti YB Ghazali Taib( Ajil) tidak kurang juga hebatnya di samping YB A.Latiff Awang (Pengkalan Berangan) dan YB Roslee Daud (Bukit Besi) iaitu Setiausaha Umno Bahagian Dungun.

YB Ghazali adalah bekas guru penolong kanan, manakala YB A.Latif Awang juga bekas guru dan pegawai Angensi Pembangunan Masyarakat Terengganu (APMT) manakala YB Roslee adalah bekas pegawai JASA.

Di zaman Tan Sri Wan Mokhtar, kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu pernah berdepan dengan 10 pembangkang (tahun 1990-1995), tetapi suasana dapat dikawal dengan baik.

Tanpa mengambil kira kerusi di pihak Kerajaan (Menteri Besar dan Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan) bermakna kedudukan di dalam dewan ialah 6 penyokong kerajaan dan 15 pembangkang. YB Wan Hakim Tan Sri Mokhtar (Adun Air Putih) telah dilantik bagi mengetuai barisan penyokong kerajaan.

Ia dibantu oleh wakil rakyat berpengalaman, YB Pahemi Yusofi (Jertih), Iskandar Jaafar (Jabi), YB Bazlan Abdul Rahman (Batu Rakit) , YB Dato’ Sabri Mohd Nor (Permaisuri) dan Mohd Mahdi Musa (Kota Putera).

YB Pahemi sebelum ini adalah Adun Kota Putera akan membantu YB Wan Hakim justeru kedua-dua mereka adalah yang sudah masak dengan perjalanan dewan.

Bagaimanapun YB Iskandar juga sebagai orang muda dan bekas Penolong Pengarah Jabatan Penerangan Negeri juga dijangka mampu menjadi penghidup suasana perbahasan.

YB Bazlan adalah guru sebelum ini, YB Dato’ Sabri usahawan yang berjaya dan YB Mohd Mahdi adalah juga orang muda, iaitu Ketua Pemuda Umno Bahagian Besut.

Kepada mereka diharap menjadi panglima yang berkesan untuk BN Terengganu di persidangan Dun nanti.

Walaupun seramai enam orang sahaja, wakil BN atau penyokong kerajaan perlu mewujudkan panglima atau menjadikan semua seramai 6 orang penyokong kerajaan dalam Dun sebagai ‘panglima’ bagi memberi kekuatan kepada BN berhadapan dengan seramai 15 orang pembangkang yang mungkin diketuai oleh YB Adun Pas Wakaf Mempelam yang merupakan Yang DiPertua Pas Negeri Terengganu, di samping Presiden Pas YB Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang (Adun Rhu Rendang) bekas Menteri Besar era Pas 13 (1999- 2004).

Kerajaan di bawah teraju Dato’ Seri Ahmad Said seorang politik dan pemimpin yang berpengalaman memberi kekuatan kepada pihak kerajaan untuk berdepan dengan pembangkang yang rata-ratanya terdiri dari muka baru, kecuali YB Dato’ Seri Haji Hadi, YB Berhormat Hj Abdul Wahid Endut , YB Adun Bukit Tunggal (YB Dr Alias) dan YB Adun Bukit Payong (YB Us. Mohd Nor).

Walaupun barisan kerajaan yang diketuai Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad berpengalaman dan amat meyakinkan, tetapi peranan barisan penyokong kerajaan adalah penting dalam setiap perbahasan dan perdebatan di Dun.

Barisan kerajaan lebih bersifat membuat jawapan kepada soalan-soalan yang dikemukakan dan kemudian membuat penggulungan di akhir sidang; biasanya yang lebih memainkan peranan dalam berbahasan dan perdebatan ialah pihak penyokong dan pembangkang.

(bersambung...) bersambung:

Kita tidak boleh mengharapkan semata-mata kepada pihak kerajaan untuk mengambil bahagian .....