Halaman

21 August 2013

Perkaya jalin dua MoU dengan Kolej Yunnan Najiaying China Muslim

Oleh; Esah Abdullah 

Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Terengganu (Perkaya) telah menandatangani dua Perjanjian Persefahaman (MoU) dengan Kolej Yunnan Najiaying China Muslim, China hari ini.
YB Haji Bazlan bersama rombongan Kolej Yunnan Najiaying China Muslim, China
Yang Dipertua Perkaya, Dato’ Dr Tengku Mahmud Mansor berkata, antaranya adalah MoU bersama Perkaya Holding untuk pertukaran dalam bidang perniagaan dan Universiti Kolej Bestari Pak Kancil Setiu dalam bidang pendidikan.

“Sebenarnya MoU ini dirancang bagi memudahkan pertukaran dalam dua bidang yang menjadi sumber kekuatan Perkaya mengumpul dana membantu anak-anak yatim di negeri ini.

Katanya, sepanjang berada selama tiga hari di Terengganu bermula semalam, rombongan 10 orang itu diketuai Haji Sulaiman Ma telah di bawa meninjau ke Ladang Kelapa Sawit Perkaya di Kemaman danUniversiti Kolej Bestari Pak Kancil di Setiu.

Selain itu, mereka dibawa ke Pejabat Unit Perancang Ekonomi Negeri (Upen) untuk mendengar taklimat pembangunan negeri dan ke Tanah Wakaf Perkaya di Kampung Lingai serta dijamu dengan buah-buahan tempatan seperti durian dan rambutan.

“Mereka sangat teruja bila dibawa berkunjung ke tanah wakaf yang dipenuh pokok buah-buahan tempatan kerana pertama kali melihat pokok durian,,rambutan, duku yang kebetulan sedang berbuah,” katanya.

Menurutnya, kesediaan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, YB Haji Bazlan Abdul Rahman serta Jawatankuala Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Lingai beramah mesra sambil menjamu durian memberi pengalaman berguna kepada rombongan yang pertama kali menjejak kaki ke bumi Darul Iman.

Katanya, pagi esok rombongan Cina Muslim ini akan dibawa meninjau pembangunan di Tasik Kenyir dan akan berlepas pulang ke China pada sebelah petang.