Halaman

23 August 2013

Program candat sotong ke peringkat antarabangsa

Oleh: Suriati Ali 

 Kerajaan negeri akan mempromosikan Program Mencandat Sotong ke peringkat antarabangsa sebagai satu lagi produk pelancongan negeri ini.

Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said, berkata pihaknya merancang membawa petugas media dari luar negara merasai sendiri pengalaman mencandat sotong dalam usaha mempromosinya sebagai produk pelancongan.

 “Pendekatan itu bagi meningkatkan lagi industri pelancongan berasaskan eko pelancongan Terengganu sekali gus mewujudkan peluang ekonomi kepada masyarakat tempatan.

"Seperti kita semua tahu, aktiviti mencandat sotong dari April hingga Jun pada setiap tahun sudah jadi macam satu pesta dan ia bukan lagi sumber pendapatan nelayan semata-mata, sebaliknya satu lagi cabang pelancongan negeri,” katanya ketika ditemui di Majlis Jamua Raya, Muzium Negeri Terengganu..

 Katanya, bermula tahun depan, pihaknya akan cuba mendapatkan media luar negara, termasuk Eropah, Jepun, China dan Korea untuk bersama-sama merasai pengalaman mencandat sotong di Terengganu.

“Apabila pulang, mereka akan mempromosi aktiviti berkenaan kepada rakyat negara itu melalui media masing-masing,” katanya.

Menurutnya, destinasi Pulau Kapas amat berpotensi untuk terus dimajukan bagi aktiviti mencandat dan ia boleh dimasukkan sebagai sebahagian pakej dengan kadar harga berpatutan bagi menarik pelancong.

 "Saya dapati Pulau Kapas paling dekat dengan pantai. Justeru, ia boleh dijadikan sebahagian pakej sama termasuk tempat persinggahan, lokasi mencandat dan mengelilingi pulau.

 "Ia akan memberi rezeki tambahan kepada nelayan, pengusaha chalet dan ramai lagi yang terbabit sekali gus meningkatkan ekonomi negeri," katanya.