Halaman

14 November 2013

Sekolah Kebangsaan Pelagat lahir pasangan kembar 5A UPSR setiap tahun


Nur Atiran (kiri) dan Nur Atirah (kanan) 

Oleh: Mohammad Ishak 

Sekolah Kebangsaan Pelagat, dekat Jertih mencatat sejarah tersendiri apabila tiga tahun berturut-turut melahirkan pasangan kembar yang memperolehi keputusan terbaik 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah rendah (UPSR)

Tahun ini.pasangan, Nur Atilah Nordin dan Nur Atirah Nordin, adalah antara 20 murid sekolah berkenaan yang berjaya memperolehi 5A yang diumumkan oleh Guru Besar sekolah itu,Izlan Ibrahim, di dewan sekolah berkenaan.

Dua beradik berkenaan melahirkan rasa syukur dan bangga kerana memperolehi kejayaan itu sekali gus mencatat sejarah kepada sekolah itu yang sudah tiga tahun berturut-turut melahirkan pasangan kembar yang memperolehi pencapaian sama.

Anak kepada guru sekolah itu,Hasliza Abdul Ghani, 46, pasangan terbabit sering menggunakan waktu terluang di rumah untuk mengulangkaji pelajaran yang diajar di sekolah.

“Kami mengambil waktu yang sama selain menggunakan buku yang sama ketika membuat ulang kaji kerana tidak dapar berpisah,” kata mereka.

Anak kelima dari keluarga pendidik itu b erharap mereka akan diberi peluang di sekolah dan kelas yang sama apabila berada di sekolah baru tahun depan kerana mereka tidak mahu berpisah.

Sementara itu, Guru Besar sekolah itu, Izlan berkata, pihak sekolah berkenaan mensasarkan hanya 16 daripada 52 murid yang mengambil ujian berkenaan akan memperolehi 5A, tetapi bersyukur ia melepasi taget sekolah apabila 20 murid muncul 5A dalam ujian berkenaan.