Halaman

29 September 2011

Karnival Monsun bermula esok di Kemasik, Kemaman

Oleh FAUZI MOHD

Karnival Monsun di semua tujuh daerah di Terengganu bakal bermula esok sebagai usaha untuk menarik minat ramai orang terhadap Kejohanan Kapal Layar Piala Monsun 2011.

Penganjur acara, T-Best Events Sdn. Bhd. dalam satu kenyataan berkata, karnival itu bertujuan untuk memberikan pengetahuan kepada rakyat di seluruh negeri mengenai kejohanan berprestij berkenaan yang masuk edisi keenam tahun ini.

Menurutnya, karnival itu bermula di Kemasik, Kemaman pada 30 September hingga 1 Oktober, Pantai Teluk Lipat, Dungun (14 hingga 15 Oktober), Muara Sungai Marang, Marang (21 hingga 22 Oktober) dan Pantai Bukit Keluang, Besut (28 hingga 29 Oktober).

Seterusnya kata kenyataan itu, karnival diteruskan ke Pantai Rhu Sepuluh, Setiu (4 hingga 5 November), Kuala Berang Waterfront, Hulu Terengganu (11 hingga 12 November) dan berakhir di Ri-Yaz Heritage Marina Resort, Pulau Duyung pada 22 hingga 27 November serentak dengan kejohanan Piala Monsun.

“Pelbagai aktiviti menarik dijalankan seperti sukan rakyat, bola sepak pantai tiga sebelah, Muay Thai, pertandingan mewarna kanak-kanak, permainan tradisional, pertandingan membina kapal layar dan karaoke ‘Monsun Fest Idol 2011’.

“Aktiviti baru tahun ini pameran dan klinik pelayaran serta demontrasi kayak yang terbuka kepada semua peringkat umur dan dikendalikan oleh tenaga pengajar profesional dan terlatih,” kata kenyataan itu di sini hari ini.

Tambahnya, di samping menghidupkan kemeriahan Piala Monsun dengan pelbagai aktiviti, ia juga platform strategik bagi memperkenalkan industri kecil penduduk tempatan kepada para pengunjung dan berharap tiada sesiapa yang tertinggal daripada merasai kemeriahan itu.