Halaman

30 September 2011

Helikopter syarikat cari gali guna LTSM sebagai pusat operasi

Oleh; Esah Abdullah

Sebuah syarikat penerbangan tempatan, Weststar Avication Servicies Sdn Bhd akan menggunakan kemudahan di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini, sebagai pusat operasinya bermula 1 Oktober ini.

Pengurus Malaysia Airport Berhad (MAB) Encik Ahmad Ramli Mahmood berkata, sebagai permulaan sebuah helikopter yang memuatkan 15 penumpang milik syarikat tersebut akan memulakan penerbangan dari LTSM di sini.

Katanya, Weststar Avication merupakan syarikat yang mengendalikan perkhidmatan helikopter kepada syarikat cari gali bagi bagi penerbangan ke pelantar minyak.

"Menjelang suku pertama tahun depan, syarikat berkenaan akan menambah kepada tiga lagi helikopter untuk beroperasi dari lapangan terbang di Kuala Terengganu,’’ katanya.

Menurut beliau, sebelum ini syarikat penerbangan tersebut menggunakan kemudahan di lapangan terbang di Kota Bharu bagi tujuan berkenaan.

Encik Ahmad Ramli juga mempelawa mana-mana syarikat penerbangan untuk menggunakan kemudahan landasan di LTSM Kuala Terengganu bagi penerbangan jarak dekat.

Katanya, MAB mempunyai landasan yang panjang di samping kawasan meletakkan pesawat yang luas serta tawaran harga yang berpatutan.

LTSM baru mula dibangunkan pada 2008 yang melibatkan kawasan seluas kira-kira 280 hektar dengan menyediakan pelbagai kemudahan termasuk mempunyai landasan yang panjang serta bagi pendaratan pesawat yang lebih besar.

Katanya, daripada keluasan itu kira-kira 120 hektar digunakan oleh MAB bagi lapangan terbang, manakala bakinya adalah untuk pembangunan perniagaan jangka masa panjang.

Beliau menambah, MAB bercadang untuk menawarkan kira-kira 20 hektar kawasan tersebut kepada Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) bagi tujuan pembangunan peniagaan.