Halaman

29 September 2011

Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Terengganu bekerjasama dengan PDRM


Oleh: Mohammad Ishak


Pengarah JPNIN, Tukimin bertukar dokumen MOU dengan Ketua Polis Terengganu,Dato' Jamshah sambil diperhatikan YB Dr A Rahman

Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Trengganu mempertingkatkan lagi jaringan kolaborasi dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi memastikan keberkesanan pelaksananan Skim Rondaan Sukarela (SRS) ke arah menurunkan kadar jenayah masyarakat setempat.

Menerusi kaedah itu kedua-dua jabatan terbabit mengadakan Nota Persefahaman Kerjasama Strategik dalam usaha memerangi jenayah di negeri ini.

Bagi merialisasikan hal berkenaan satu majlis Menandatangini Nota Persefahaman dilakukan antara Pengarah JPNIN Terengganu, Tukimin Sarlan dengan Ketua Polis Terengganu, Dato’ Jamshah Mustafa di Terengganu Eqestrian Resort (TER),Kuala Ibai semalam.

Ekoran itu juga semua Pegawai Perpaduan Daerah (PPD) dan Ketua Polis Daerah (KPD) seluruh negeri ini turut melakukan upacara menandatangani nota yang sama diperingkat daerah masing-masing yang diadakan selepas kedua-dua ketua jabatan berkenaan selesai melakukan upacara berkenaan.

Majlis bersejarah itu turut disaksikan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Yang Berhormat Dr A Rahman Mokhtar yang mewakili Yang Amat Berhormat, Menteri Besar Terengganu.

Sebelum majlis itu berlangsung kira-kira 500 pemimpin Kawasan Rukun Tetangga (KRT), anggota SRS, anggota polis dan wakil jabatan kerajaan menyertai Seminar Keselamatan yang menghuraikan tanggungjawab masyarakat membantu pihak keselamatan membanteras jenayah.

Majlis berkenaan juga adalah ekoran majlis yang sama diadakan diperingkat kebangsaan pada 28 Julai 2011 yang berlangsung di PICC Putrajaya

Dr A Rahman berkata, kerajaan negeri menyambut baik usaha yang dilakukan oleh kedua-dua jabatan berkenaan dalam menjalin kerjasama untuk memerangi jenayah dan menjaga keselamatan Negara.