Halaman

29 September 2011

MCPF laksana program ke arah jenayah sifar

Oleh; Esah Abdullah

Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), agensi kerajaan, institusi pengajian tinggi, pihak sekolah dan anggota masyarakat diminta supaya berganding bahu membantu mengatasi masalah sosial serta mengurangkan kadar jenayah di negeri ini.



Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) Terengganu merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, kerjasama semua pihak penting agar gejala tidak sihat ini dapat dibendung.

“Kita memang serius untuk memerangi jenayah serta gejala sosial kalangan masyarakat hari ini hingga ke angka sifar,” katanya kepada pemberita di majlis Ramah Mesra Aidilfitri MCPF bersama masyarakat setempat, di Balai Polis Gong Badak hari ini.

“Masalah jenayah dan sosial bukan tanggungjawab pasukan polis dan kerajaan sahaja sebaliknya perlu ditangani bersama anggota masyarakat,” katanya.



Hadir sama, Ketua Polis Terengganu, merangkap Timbalan Pengerusi MCPF Terengganu, SAC Dato’ Jamshah Mustafa.

YB Haji Ahmad Razif berkata, MCPF menggalakkan penglibatan pelajar sekolah dan sehingga ini lebih 100 buah sekolah menengah dan rendah telah menubuhkan Kelab MCPF masing-masing.

“Sehingga ini lebih 15 program dilaksanakan MCPF dengan kerjasama polis dalam usaha mendekatkan orang ramai dengan aktiviti ke arah mengekang gejala sosial,” katanya.