Halaman

30 September 2011

Bekas Polis sedia beri penerangan kepada masyarakat

Oleh: Mohammad Ishak

Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM) Negeri Terengganu sedia turun padang untuk memberi penerangan kepada rakyat negeri ini berhubung isu komunis yang sedang hangat diperkatakan sekarang.


Pengerusinya, Hussein Awang Ngah berkata, persatuan itu yang kini mempunyai lebih 5,000 ahli mempunyai ramai tokoh yang pernah berjuang menentang komunis dan mereka mempunyai pengalaman pahit untuk diceritakan kepada orang ramai.

Katanya, ramai ahlinya kini sanggup memberi penerangan mengenai perjuangan mereka menentang komunis jika ada pihak yang sedia mengundangnya ke mana-mana majlis dan program yang dianjurkan pihak terbabit.

Menurutnya, pengalaman sebenar yang dilalui anggota polis terbabit boleh dijadikan pengajaran dan diambil iktibar terutama kepada generasi sekarang yang tidak mengetahui perjuangan anggota pasukan keselamatan dalam menjaga negara daripada diperintah komunis.

Hussein berkata, beliau berterima kasih kepada Unit Komunikasi Negeri Terengganu (UKOM) kerana mengambil daya usaha mengadakan sesi bertemu bekas anggota polis dalam program khas yang diadakan di Kuala Terengganu kelmarin.

Katanya, walaupun dia tidak dapat hadir sama pada majlis berkenaan dan mewakilkan kepada Timbalan Pengerusi kerana ada urusan persatuan di Kuala Lumpur tetapi majlis itu amat bererti dan membangkitkan semangat ahli persatuan berkenaan.

“PBPM sedia bekerjasama dengan mana mana pihak yang ingin mendapatkan khidmat ahlinya untuk menyampaikan ceramah atau bicara pendek mengenai pengalaman mereka ketika bertugas semasa darurat,” katanya.

Menurutnya, ketika ada pihak cuba memperlekehkan tanggungjawab pasukan keselamatan menentang komunis sejak akhir-akhir ini, kini ramai ahli bangkit dan bersemangat untuk bercakap dan berkongsi pengalaman dengan masyarakat.