Halaman

26 September 2011

Kerajaan belanja RM8.4 juta untuk pelajar STPM

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan telah membelanjakan RM8.48 juta membabitkan 8,486 pelajar Tingkatan Enam Atas sejak Program Bantuan Pendidikan diperkenalkan pada 2008.



Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata, bantuan material RM1,000 seorang ini sebagai galakan dan juga untuk membeli keperluan pembelajaran mereka yang akan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).

“Saya bangga sejak program ini diperkenalkan, prestasi pelajar kita amat memberangsangkan dan di harap tahun ini kita mampu jadi juara kali keempat berturut-turut,” katanya di majlis Penyampaian Bantuan Pendidikan Yayasan Terengganu (YT) kepada Pelajar STPM 2011 di Wisma Darul Iman petang ini.



Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pendidikan Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman; Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar negeri, Dato’ Toh Chin Yaw dan Pengarah YT, Encik Zakaria Yusof.

Katanya, ini masuk tahun keempat kerajaan beri bantuan di mana kali pertama (2008) seramai 2,330 pelajar diikuti 2,168 orang (2009) dan tahun lalu bilangan penerima seramai 1,826 orang.



Katanya, kerajaan akan lakukan apa saja untuk memberi tambah nilai dalam pendidikan justeru menyedari hanya dengan ilmu pendidikan yang cemerlang mampu merubah landskap ekonomi negeri dan negara.

“Zaman persekolahan adalah masa terbaik pelajar mencorakkan hala tuju kehidupan masing-masing manakala kerajaan hanya mampu memberi bantuan dan galakkan, usaha ada ditangan pelajar sendiri,” katanya.



Menteri Besar kemudiannya telah menyampaikan wang tunai RM1,000 seorang membabitkan 2,156 pelajar yang akan menduduki STPM penghujung tahun ini daripada 51 buah Sekolah Menengah (SM) seluruh negeri dengan kos RM2,156,000.