Halaman

27 September 2011

500 pemimpin Kawasan Rukun Tetangga (KRT) akan berseminar

Oleh: Mohammad Ishak


Pengarah JPNIN Terengganu Tukimin Sarlan

Seramai 500 ahli dan pemimpin Kawasan Rukun Tetangga (KRT) dari seluruh negeri ini akan menyertai seminar sehari bertempat Equestrian Resort (TER), Kuala Ibai, esok.

Seminar anjuran Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) Terengganu itu
akan bermula jam 10.30 pagi dan berakhir jam 1.00 tengahari.

Pengarah JPNIN Negeri, Tukimin Sarlan berkata, dua pembentang kertas kerja berkaitan keselamatan akan menyampaikan ceramah masing-masing sempena seminar berkenaan.

Antara pembentang terbabit ialah Penolong Pengarah Bhagian Pembangunan Komunit, Ibu Pejabat JPNIN, Muhamad Razali dengan tajuk “Peranan Skim Rondaan Dalam Menangani Masalah Sosial,.

Manakala sesi kedua pula bertajuk “Kerjasama PDRM dan Komuniti Mencegah Gejala Sosial dan Jenayah,” yang akan disampaikan oleh Ketua Polis Negeri Terengganu,Datuk Jamsah Mustapa.

Menurut Tukimin, selesai seminar satu majlis Majlis Menandatangani Nota Kerjasama Strategik antara JPNIN dengan PDRM akan diadakan.

Sesi pertama antara Pengarah JPNIN Terengganu dengan Ketua Polis Negeri. Manakala sesi kedua antara Semua Pegawai Perpaduan Daerah dengan semua Ketua Polis Daerah (KPD).

Majlis akan disaksikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr. A. Rahman Mokhtar, mewakili Yang Amat BerhormatDatuk Seri Menteri Besar Terengganu.

Katanya, seminar itu bertujuan untuk memgukuhkan interaksi di kalangan pemimpin RT dan PDRM serta mempertingkatkan lagi jaringan kolaborasi antara JPNIN dan PDRM ke arah keberkesanan pelaksanaan Skim Rondaan Sukrela (SRS) ke arah menurunkan kadar jenayah setempat.