Halaman

25 September 2011

Kerepok Lekor, Wau Bulan, Gasing ke Australia

Oleh FAUZI MOHD

Kerajaan negeri akan memperkenal lima jenis produk Industri Kecil dan Sederhana (IKS)Terengganu pada Perth Royal Show 2011 di Claremont Showground Australia, dari 1 hingga 8 Oktober ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato' Mohamed Awang Tera berkata, Kerajaan negeri akan diwakili Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU) pada pameran itu.

“Kita harap produk terbabit akan menembusi pasaran Australia pada masa akan datang,” katanya baru-baru ini.

Dato' Mohamed berkata, lima produk IKS yang akan diperkenal oleh Kerajaan negeri ialah keropok lekor sejuk beku, keropok kering, kraftangan, tekstil, jus rosel dan ikan sardin.

Beliau berkata, selain barang makanan itu, Terengganu juga membawa beberapa jenis permainan tradisi seperti wau bulan, gasing, sepak takraw bulatan serta demonstrasi batik.

Katanya, penuntut Malaysia di Australia akan digunakan untuk memjayakan demonstrasikan permainan tradisi tersebut.

"Pada masa yang sama Terengganu akan memperkenal industri pelancongan bagi menarik pengunjung ke negeri ini dengan delegasi yang terdiri daripada 13 pegawai, termasuk usahawan.

"Di Australia, khususnya di Perth yang mempunyai lebih 20,000 rakyat Malaysia, merupakan pasaran besar bagi YPU untuk produk IKS," katanya.