Halaman

18 December 2011

Stadium mula dibaiki awal tahun depan

Oleh: Aida Abd Rahman


Kerajaan negeri akan memastikan Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang terbiar akibat struktur bumbungnya runtuh dua tahun lalu mula dibaiki awal tahun depan.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata kerajaan negeri mengambil keputusan itu selepas mendapati semakin banyak kerosakan berlaku pada stadium itu akibat terbiar dalam tempoh yang lama sebaik kejadian runtuhan itu.
"Kita akan mula baiki kawasan padang sebelum membaiki bahagian bumbung stadium. Kerja membaiki bumbung stadium akan mengambil masa kerana banyak struktur mengalami kerosakan dan memerlukan reka bentuk baru,"katanya.

Menurutnya, Jabatan Kerja Raya akan mengeluarkan tender sebut harga untuk kerja-kerja berkenaan dalam masa terdekat.

"Kita tidak akan buat bumbung biasa dan mungkin buat bumbung seperti bumbung Stadium Bukit Jalil (di Kuala Lumpur) yang lebih ringan," katanya yang turut tidak pasti berhubung kos baik pulih berkenaan.

Menteri Besar berkata, sebaik kerja membaik pulih padang siap, perlawanan bola sepak akan dilangsungkan di stadium itu, tetapi hanya pada siang hari kerana stadium berkenaan masih mengalami masalah lampu limpah.

Stadium berkenaan mengalami kerosakan apabila bumbung utama runtuh pada 2 Jun 2009 selepas kira-kira setahun digunakan bagi kejohanan Sukan Malaysia (Sukma) 2008.

Kemudahan gelanggang boling dan skuasy turut disediakan di stadium yang boleh memuatkan 50,000 penonton dan terbesar di Pantai Timur Semenanjung Malaysia itu.