Halaman

18 December 2013

Belia Setiu bersih sekolah di landa banjir di Kemaman.

Beberapa peserta giat membersih kawasan sekolah.
Oleh: Aminudin Ismail.

BANDAR PERMAISURI: Seramai 80 belia dan beliawanis dari daerah Setiu menyertai Misi Bantuan Banjir ke Chukai selama dua hari berakhir semalam.

Program anjuran Sahabat Belia Malaysia itu melakukan dua aktiviti besar ketika di Kemaman iaitu membersih bangunan dua buah sekolah dan mengagihkan pakaian terpakai kepada mangsa banjir.

Ammar (kanan) bersama rakan.
Penyelaras Program, Ammar Sauti berkata, sedar dengan kesusahan yang dialami mangsa banjir di Kemaman, pihaknya mengambil inisiatif mengumpul kira-kira 80 belia dan beliawanis dari beberapa kampung di daerah Setiu untuk melakukan program amal itu.

Dua buah sekolah menengah terbabit dengan banjir di Chukai yang dibersihkan oleh sukarelawan itu ialah SMK Elit Mak Langam dan SMK Chukai.

"Program ini bertujuan untuk menyelami perasaan mangsa banjir di kalangan peserta dan melihat sendiri dengan lebih dekat musibah yang berlaku di daerah Kemaman.

"Selain itu ia juga dapat memberi pendedahan kepada belia untuk menanam sikap tolong menolong serta saling membantu dan mempermudahkan urusan orang yang di dalam kesusahan," katanya.

Program yang dirasmikan pelepasannya oleh Adun Jabi, Mohd Iskandar Jaafar itu mendapat sokongan penuh daripada Majlis Belia Malaysia melalui Setiausaha Agungnya, Mohd Zaidi Aziz serta Pejabat Belia dan Sukan Setiu.

"Terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan misi ini termasuklah KBS, MBM, Pejabat Belia dan Sukan Setiu dan YB Iskandar yang menyalurkan sumbangan," katanya sambil mengharapkan misi seumpama itu dapat diteruskan pada masa depan.
Ammar (kiri) bersama Iskandar ketika pelancaran misi bantuan.

Sedia..sebahagian peserta bersedia ke kemaman.

Rosak..antara barangan yang dibersihkan.