Halaman

17 December 2013

Anak Terengganu hadiah kilauan emas pertama memanah

Acara memanah mengubat duka kontinjen Malaysia pada hari ke-13 Sukan SEA Myanmar ke -27 apabila menyumbangkan pingat emas tunggal negara semalam.

Selepas mempamerkan prestasi terbaik dengan mengutip enam pingat emas semalam, pencapaian kontinjen negara merudum.


Mujur, emas menerusi pemanah negara, Khairul Anuar Mohamad dalam acara recurve individu itu hasil pertembungan sesama sendiri, menewaskan Atiq Bazil Bakri, dengan keputusan 7-1 dalam aksi final di Lapangan Memanah Wunna Theik.

Rasa bimbang terhadap bencana banjir yang menimpa keluarga di kampung, tidak menghalang Khairul meraih pingat emas pertama peribadinya dan kemenangan itu mahu dihadiahkan kepada ibunya Kelsom Dollah.

Menurut Khairul, keluarganya sedang mengalami kepayahan selepas rumah mereka di Kampung Batu 10, Pasir Gajah, Kemaman, dilanda banjir.

"Saya risau dengan keadaan ibu saya apabila terputus hubungan beberapa hari lepas namun saya rasa sedikit lega apabila dapat menghubungi mereka kembali.

"Hingga kini saya tidak dapat memberi fokus sepenuhnya kepada pertandingan kerana risau dengan keadaan mereka (keluarga) di Malaysia namun saya akan cuba lakukan yang terbaik di sinii dan mampu mencapai sasaran peribadi dua lagi pingat emas menerusi acara recurve berpasukan lelaki dan recurve beregu campuran," katanya.

Pemanah Olimpik negara itu berkata beliau akan berusaha memastikan sasaran peribadinya iaitu tiga pingat emas dapat direalisasikan.

Beliau turut memuji Atiq Bazil yang mempamerkan prestasi cemerlang kerana berupaya memberi cabaran kepadanya sekalipun masih berstatus junior.

"Bagi saya kejayaan Atiq Bazil mara ke pusingan akhir adalah satu pencapaian yang baik dan beliau mampu pergi jauh lagi.

 "Saya teringat ketika pertama kali menyertai Sukan SEA di Indonesia dua tahun lepas juga mara ke final," katanya.

Sementara itu skuad pemanah wanita negara menyumbang sebutir pingat gangsa menerusi Saritha Cham Nong melalui acara compound individu.

 Pingat emas bagi acara itu menjadi milik Aung Ngeain dari Myanmar dan pingat perak pula dimenangi pemanah Indonesia Dellie Threesyadinda.