Halaman

17 January 2014

40 pelajar UUM berkampung di Beris Lampu,Kuala Besut



Oleh: Mohammad Ishak 

Peluang pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM) menyertai program Khidmat Bakti Siswa Perdana di Kampung Beris Lampu,Kuala Besut, membuka minda peserta apabila mereka diberi pelbagai pendedahan ketika mengikuti program berkenaan.

Program empat hari bermula 14 Januari dan berakhir petang ini juga mendedahkan peserta dengan selok belok tinggal bersama keluyarga angkat selain mengenali budaya penduduk sebahagian besarnya nelayan.

Paling menarik peserta juga mendapat ilmu dalam bidang media apabila satu slot khas mengenai penulisan berita, blog dan facebook diadakan untuk pelajar terbabit.

Program dengan kerjasama Unit Komunikasi Negeri Terengganu (UKOM) dikendalikan oleh Timbalan Pengarahnya, Ruslan Abdul Rahman yang memberi bimbingan dalam bidang kewartawanan akhbar dan media baru.

Pelajar sememangnya berminat mendengar ceramah mengenai kewartawan yang disampaikan Ruslan kerana banyak info dalam bidang berkenaan disampaikan pada sesi ceramah pendek tetapi berkesan.

Program itu turut mendedahkan pelajar dengan pelbagai aktiviti sosial, pendidikan,keagamaan, riadah dan gotong royong. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut, YBM Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman melakukan upacara penutup program berkenaan.