Halaman

17 January 2014

Terengganu peruntuk RM26 juta untuk pembangunan sukan negeri tahun ini

Oleh: Noraini Jusoh

Kerajaan negeri memperuntukkan kira-kira RM26 juta untuk pembangunan sukan di Terengganu pada tahun ini bagi memastikan Terengganu terus unggul dalam bidang sukan.

Pengerusi Jawatankuasa Belia Sukan dan Sumber Manusia negeri, YB Rozi Mamat berkata peruntukan terbesar berbanding negeri-negeri lain tersebut membuktikan Terengganu terus komited dalam memastikan kejayaan Terengganu dalam melahirkan atlet-atlet yang cemerlang.

"Jumlah peruntukan tahun ini akan diagihkan untuk keseluruhan pembangunan sukan di negeri ini termasuklah untuk akademi, atlet, prasarana, kejurulatihan dan pertandingan.

"Peruntukan ini juga merupakan jumlah terbesar berbanding tahun-tahun sebelum ini kerana kita mahu melahirkan atlet-atlet yang hebat, tidak kira di peringkat kebangsaan mahupun peringkat dunia," katanya pada sidang media pada Majlis Penyerahan Bas dan Penyampaian Biasiswa Sukan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Nenas, kelmarin.

Turut hadir, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Belia Sukan dan Sumber Manusia negeri, Mohd Mahdi Musa; Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT), Zakaria Hussin serta pengetua SMK Bukit Nenas, Mohd Shariff Ab Latiff.

YB Rozi berkata, Terengganu juga telah membuat persiapan yang rapi menjelang Sukan Malaysia (Sukma) ke-17 yang bakal berlangsung di Perlis pada 24 Mei ini.

"Kita telah mengadakan pelbagai persiapan rapi sejak tahun lalu, termasuklah latihan, pelbagai kem dan juga Mini Kem Sukma telah kita adakan bagi memastikan emas dan juara milik kita," katanya.

"Peruntukan besar pada tahun ini juga akan digunakan bagi memantapkan lagi setiap pasukan yang bakal bertanding dan kita mahu merebut kembali gelaran juara yang mana sebelum ini kita telah empat kali berturut-turut merupakan juara sukma, tetapi pada tahun lepas kita hanya menyandang gelaran naib juara," katanya.

 Sementara itu pengetua SMK Bukit Nenas Mohd Shariff berkata sumbangan sebuah bas yang diberikan kerajaan negeri itu dapat memudahkan pergerakan atlet di sekolah berkenaan untuk menjalani latihan di Kompleks Sukan Negeri Terengganu.

 "Kita sebelum ini hanya ada sebuah bas, dan kita terpaksa menyewa bas dari luar untuk membawa atlet menjalani latihan di Kompleks Sukan Negeri sebab kita hanya ada satu gelanggang dan bas yang ada tidak mampu menampung jumlah atlet yang mahu menjalani latihan.

 "Alhamdulillah, dengan adanya bas ini kita tidak lagi perlu menyewa bas untuk membawa atlet menjalani latihan." katanya.

Mohd Shariff berkata pemberian biasiswa sukan sebanyak RM600 setahun untuk setiap seorang 100 pelajarnya yang tidak memperoleh biasiswa-biasiswa lain itu juga menunjukkan kerajaan negeri sentiasa komited dan menjaga kebajikan sekolah sukan pertama kerajaan negeri itu.