Halaman

16 January 2014

Kayuhan Transformai IPGKDRI mantapkan fizikal, mental pelajar

Oleh: Noraini Jusoh



Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail (IPGKDRI) melancarkan aktiviti di luar kampus, Program Kayuhan Transformasi Pendidikan IPG Zon Timur 2014 untuk menguji ketahanan fizikal dan mental pelajar bagi menghadapi cabaran sebenar di alam pekerjaan nanti.

Pengarahnya, Haji Ghulam Sarver Mobarak Ali menyempurnakan majlis pelepasan program yang disertai 25 pelajar pusat pengajian itu, di perkarangan IPGKDRI, Batu Rakit, kira-kira jam 8.30 pagi ini.

Tuan Haji Ghulam Sarver berkata, kesemua peserta terdiri daripada guru pelatih di bawah Kelab Kebudayaan dan enam pensyarah memulakan kayuhan dari IPGKDRI menuju IPG Kampus Kota Bharu, sejauh 170 kilometer.



“Kebiasaannya, guru-guru yang memulakan perkhidmatan akan ditempatkan di kawasan pendalaman. Dengan adanya program ini, sedikit sebanyak dapat mendedahkan mereka dengan situasi sebenar dan sebagai persediaan awal dalam menghadapi cabaran mendatang,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas majlis pelepasan program berkenaan.

Haji Ghulam berkata, di samping ketahanan mental yang tinggi, kecergasan fizikal juga amat penting dalam melahirkan guru berkualiti.

Katanya, penganjuran program kayuhan edisi ketiga yang dikendalikan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) IPGKDRI itu menunjukkan keupayaan bakal guru dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan.

Menurutnya, kini seramai 787 pelajar sepenuh masa dan 1000 pelajar separuh masa sedang melengkapkan pengajian masing-masing di institusi berkenaan.