Halaman

17 January 2014

Satu bakal jalan operasi potong bekalan

Oleh: Suriati Ali

Syarikat Air Terengganu (Satu) akan mengadakan operasi pemotongan bekalan air secara besar-besaran jika didapati pengguna gagal menjelaskan bayaran bil, bermula Februari depan.

Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu, Haji Husain Embong, berkata menjadi tanggungjawab kepada semua pengguna untuk menjejaskan bayaran bil dalam tempoh yang ditetapkan.

 “Pengguna sebagaimana yang diperuntukkan di dalam akta hendaklah membuat bayaran bil dalam tempoh 30 hari dari tarikh penyerahan bil air sebagaimana yang dinyatakan di dalam Syeksen 89 (2) (a) Akta Industri Perkhidmatan Air Negara 2006.

 “Penguna yang gagal menjelaskan bayaran bil dalam tempoh berkenaan akan dikeluarkan notis pemotongan bekalan air selama 14 hari sebagaimana Syeksen 89 (3),” katanya kepada Teganukita.

Katanya, sekiranya pengguna masih gagal menjelaskan bayaran bil selepas tempoh ini, pemotongan bekalan air akan dilaksanakan mengikut Syeksen 89 (4) Akta yang sama.

“Bagi akuan pengguna yang telah dibuat pemotongan bekalan, bekalan air akan disambung semula dalam tempoh 24 jam setelah mereka menjelaskan bayaran bil semasa, tunggakan dan denda caj pemotongan.

 “Dalam keadaan yang di luar jangkaan atau atas sebab-sebab yang diluar jangka maka bekalan air akan disambung tidak lewat daripada 2 (dua) hari dari tarikh pembayaran penuh jumlah wang yang kena dibayar sebagaimana Syeksen 89 (7) Akta yang sama,” katanya.

 Menurutnya, oleh hal yang demikian, Satu ingin memaklumkan dan menasihatkan pengguna supaya menjelaskan bil penggunaan air masing-masing dalam tempoh yang telah ditetapkan.

 “Kerjasama serta sikap prihatin dari semua pengguna akan memberi manfaat menjurus kepada kehidupan lebih selesa dan harmoni tanpa risiko berdepan dengan masalah gangguan bekalan air yang boleh dielakkan,” katanya.