Halaman

24 February 2011

Penaja Tanggung Kos Pelajar Pulang Ke Mesir

Oleh : KAMARUDIN B MAT AKIB



Kos kepulangan pelajar negeri ini yang menuntut di Mesir akan ditanggung sepenuhnya oleh penaja masing-masing.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, Yayasan Terengganu (YT) akan membayar kos kepulangan semula pelajar tajaannya ke mesir seramai 240 orang.

“Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) pula sudah mewujudkan tabung bagi membiayai kos penerbangan pulang pelajar mereka seramai 323 orang,” katanya kepada Teganukita.

Beliau berkata, kerajaan negeri belum membuat keputusan mengenai lebih 200 pelajar yang belajar di Mesir secara persendirian.



Bagaimanapun, katanya, nasib mereka tidak akan diabaikan dan kemungkinan besar akan diberi bantuan, tetapi bentuknya belum dapat ditentukan.

YB Haji Ahmad Razif berkata, pada masa ini kerajaan negeri sedang memantau keadaan di Mesir yang dikatakan sudah reda selepas perletakan jawatan Presiden Hosni Mubarak.

“Kita juga sedang berunding dengan pihak berkuasa Mesir mengenai kemungkinan membawa pensyarah ke negara ini bagi membolehkan pelajar mengikuti kuliah dan mengambil peperiksaan di negara ini,” ujarnya.

TEGANUKITA