Halaman

22 February 2011

SMK BADRUL ALAM SHAH, KEMAMAN LAKAR KEJAYAAN TERBAIK STPM SELURUH TERENGGANU



Oleh: Ruslan Abdul Rahman
Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Badrul Alam Shah, Kemasek Kemaman, tiba-tiba menjadi sebutan apabila melakar sejarah muncul sebagai sekolah terbaik Terengganu dalam Sijil Tinggi Persekolahan (STPM) 2010 yang diumumkan semalam.

Sekolah ini mencatat keputusan seratus peratus lulus principal dalam peperiksaan itu dan Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 2.91.

Sebelum ini sekolah itu telah empat kali berturut-turut muncul sebagai sebagai sekolah terbaik STPM peringkat daerah Kemaman dan kini muncul terbaik di peringkat negeri pula.


Pengetuanya, Fatimah Jusoh berkata, daripada 29 calon, 18 daripadanya atau 46.2 peratus Berjaya memperolehi PNGK 3.0 ke atas dengan dua daripada calon turut berjaya memperolehi PNGK 3.75 iaitu Nurul Zur Aein Aminuddin dan Siti Nurhabsah Yusof.

SMK Badrul Alam Shah, Kemasek telah ditubuhkan pada 15 Januari 1967 dengan nama SMK Kemasek.

Jumlah murid pada tahun itu hanyalah 103 orang dan 7 orang guru.

Pada 23 Ogos 1969, sekolah ini telah dibuka dengan rasminya oleh Menteri Pelajaran Malaysia,Allahyarham Dato' Haji Abdul Rahman Yaakub.

Pada tahun ini juga, sebanyak 34 orang calon Sijil Rendah pelajaran daripada 70 calon telah lulus dan layak ke tingkatan 4. Oleh itu pada 1970, sebuah kelas tingkatan 4 telah diwujudkan.

Pada tahun 1971, sekolah ini buat kali pertamanya telah mengemukakan calon dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.

Seorang calon telah berjaya mendapat pangkat 1, 3 orang calon mendapat pangkat 2 dan 17 calon mendapat pangkat 3 dengan peratus lulus sebanyak 84%.

Pada tahun 1997, kelas Tingkatan 6 dibuka di sekolah ini dan pada tahun 1998, kumpulan pertama pelajar berkenaan menduduki Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia.

Pada tahun 2001, Kelas Rancangan Khas (KRK) diwujudkan di sekolah ini dan sebuah Kelas Pendidikan Khas ditubuhkan pada tahun 2009.
VISI SEKOLAH :
Bahawa sesungguhnya Wawasan Sekolah Menengah Kebangsaan Badrul Alam Shah ialah memastikan kecemerlangan pelajar daripada segi ilmu, iman, dan amal sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.





TEGANUKITA