Halaman

22 February 2011

PERISTIWA KANAK-KANAK TADIKA KEMAS DIHALAU ADALAH BENAR



Kenangan pahit: Kanak-kanak tadika Kemas ini terpaksa belajar di pondok usang angkara tidak dibenarkan berada di premis kerajaan negeri sewaktu Pas berkuasa...mungkin kanak-kanak ini sudah menjadi remaja sekarang (belasan tahun).


Oleh: Ruslan Abdul Rahman
Kanak-kanak tadika dihalau dari balairaya milik kerajaan negeri di zaman Pas berkuasa di Terengganu bukanlah lakonan sebagaimana tuduhan sebuah blog pembangkang ketika mengulas rencana dalam akhbar Berita Harian semalam.

Rencana Berita Harian tulisan Ketua Biro Berita Harian dalam kolum ‘Ganukite’ dengan jelas menyebut tentang peristiwa pahit rakyat Terengganu di zaman Pas berkuasa.

Kanak-kanak tadika Kemas dihalau itu hanyalah satu daripada ratusan kezaliman dan penyelewengan Pas sewaktu berkuasa di negeri Darul Iman ini.

Penulis sewaktu itu menjadi wartawan sambilan Berita Harian pada Disember 1999- 2002 berasa terpanggil untuk menceritakan tentang kebenaran peristiwa itu dan bukannya lakonan.

Penulis dan jurufoto Suhaimi Ahmad sendiri merakamkan gambar kanak-kanak yang terpaksa belajar, misalnya di Tanjung Batu Rakit, menumpang belajar di bangsal keropok- cukup menyayat hati.

Di Dungun kanak-kanak terpaksa menumpang di warong kopi yang dikosongkan bersebelahan bangunan tadika yang merupakan premis kerajaan negeri.

Jangan katakan ia lakonan, pihak Kemas Negeri tentunya masih ada menyimpan surat dari pentadbiran kerajaan negeri meminta premis kerajaan negeri yang ditempatkan tadika Kemas dikosongkan.Penulis blog pembangkang jangan cuba berdolak-dalih kerana semuanya adalah fakta.

Banyak lagi perkara yang zalim dan amat tidak Islamik dilakukan Pas, contohnya memecat bilal kerana bilal berkenaan dilantik menjadi Pengerusi JKKK (kerajaan Persekutuan).

Bilal, Haji Ismail Abdullah dari Masjid Bukit Tok Beng menerima surat pemecatan dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT). Bilal berkenaan (Haji Ismail) masih ada dan boleh bertanyakan beliau jika berasa apa yang dinyatakan di sini tidak benar.

Surat pemecatan itu bertarikh 10 November 2002 menyebut penamatan perkhidmatan bilal
masjid mukim negeri Terengganu itu bermula 25 November 2002.

Bilal adalah tugas suci di sisi Allah, melaungkan azan, tetapi Pas bila berkuasa tergamak melakukan pemecatan itu…demikianlah untuk kita nilaikan …wajarkah kita menyokong Pas?



TEGANUKITA