Halaman

22 February 2011

SYUKUR KERANA NIK AZIZ TELAH AKUI PERLUNYA PERJUANGAN MELAYU

Pengarah Unit Komunikasi Negeri, Haji Shamsuddin Sulong bersyukur kerana Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat telah pun sedar dan mengakui tentang perjuangan terhadap orang Melayu perlu diutamakan.
“Alhamdulillah beliau telah sedar tentang sucinya perjuangan bangsa sendiri walaupun sebelum ini orang Umno sering dituduh bermacam-macam kerana berjuang untuk kepentingan Melayu dan Islam sekaligus,” katanya.
Beliau mengulas kenyataan Nik Aziz semalam yang mengakui perjuangan terhadap masyarakat Melayu perlu diutamakan memandangkan statusnya sebagai bangsa peribumi di negara ini.

Haji Shamsuddin berharap kesedaran baru Mursyidul Am Pas tentang kepentingan perjungan untuk orang Melayu itu akan diikuti oleh pimpinan Pas yang lain serta ahli dan penyokong Pas seluruhnya.
Beliau berharap, tuduhan Asabiyyah terhadap Umno yang memperjuangkan kepentingan orang Melayu Islam selama ini juga ditarik balik dengan perkembangan baru itu.
Ini kerana katanya asyabiyyah itu sebenarnya perjuangan sempit membela puak sendiri atas dasar kezaliman bukannya perjuangan untuk kepentingan bangsa sendiri.
“Kesilapan membuat tafsiran terhadap perjuangan bangsa dan tanahair selama ini harap dapat diperbetulkan oleh Mursyidul Am Pas itu,” katanya.
Di antara petikan kata-kata Nik Aziz sebelum ini:
"Jika melawan Umno tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid" kuliah Nik Aziz di Masjid Kg.Pulau Melaka.
"Pas boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri," 6 November 1999
"Menentang Pas adalah haram mengikut al-Quran" 24 April 1994
"Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara," ceramah Nik Aziz di Pengkalan Chepa 3 Julai 1999.

Oleh: Langtelipot.








TEGANUKITA