Halaman

13 April 2011

Klinik rawatan haiwan kesayangan dapat sambutan

Oleh; Esah Abdullah


Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Terengganu.

Kepekaan orang ramai terhadap penjagaan kesihatan haiwan kesayangan begitu memberangsangkan bila Klinik Rawatan Haiwan Kesayangan di Pejabat Veterinar negeri sentiasa dikunjungi ramai.

Pemangku Pengarah Veterinar negeri, Dr. Ahmad Shafri Hassan berkata terdapat antara 40 hingga 50 pemilik haiwan yang datang ke klinik itu setiap hari untuk menerima rawatan pelbagai penyakit haiwan.

Klinik tersebut dikendalikan empat petugas dan dibuka pada waktu pejabat dan klinik seumpamanya turut beroperasi di pejabat Veterinar daerah.

“Paling banyak yang datang buat rawatan adalah kucing, arnab, tikus belanda (hamster), anjing dan ayam yang menghidap pelbagai masalah antaranya demam, serangan kutu, luka dan cacing,” katanya kepada Teganukita.

Katanya, klinik itu juga menyediakan suntikan pelalian dan pembedahan pemandulan kucing dan anjing di mana perkhidmatan dikenakan sedikit caj perkhidmatan yang berbeza berdasarkan jenis rawatan yang diterima.

Menurut Dr. Ahmad Shafri, bagi kes membabitkan penggunaan ubat bius caj dikenakan RM50.00 dan rawatan biasa antara RM5 hingga RM10.00.

“Petugas kita juga turut membuat rawatan di rumah jika terdapat permintaan atas alasan sukar membawa haiwan peliharaan ke klinik kita,” katanya.

Beliau kemudiannya menasihatkan orang ramai sentiasa mengambil berat terhadap kesihatan haiwan peliharaan kerana ia boleh menjadi punca jangkitan kepada manusia.

“Setiap haiwan peliharaan hendaklah mendapatkan suntikan pelalian bagi mengelak jangkitan penyakit berjangkit kerana mencegah adalah lebih baik dari merawat,” katanya.