Halaman

16 April 2011

Taraf pendidikan tinggi bukan kriteria utama pemilihan calon PRU 13

Oleh: Aida Abd Rahman

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said tidak meletakkan taraf pendidikan tinggi sebagai kriteria utama pemilihan calon-calon pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke -13 nanti.

Bagaimanapun, calon berkenaan perlulah di kalangan mereka yang mudah membawa diri dan disenangi oleh penduduk setempat walaupun hanya memiliki tahap pendidikan setakat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) .

“Walau ada PhD pun tidak guna juga, sesetengah (wakil rakyat) itu ada SPM pun kalau pandai bawa diri, boleh diterima oleh rakyat. Itu lebih utama,” kata beliau ketika ditanya mengenai calon PRU ke -13, pada ketika sidang media, di Wisma Darul Iman, baru-baru ini.

Dato’ Seri Ahmad yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, berkata setiap pemimpin yang mahu menjadi calon juga tidak boleh bersikap seperti peraih durian yang hanya muncul mengikut musim buah berkenaan membuahkan hasil sahaja.

“Kita mahu calon yang bukan seperti `tok peraih’ durian, musim berbunga dia datang, lepas berbuah dia lari balik semua. Lepas itu musim bunga dia datang balik.

“Calon ini perlulah orang yang sudah berkhidmat dalam tempoh yang lama, kenal hati budi, kenal rakyat dan kenal tangga rumah orang, itu yang mustahak. Sebab itu, sekarang ini bukan soal kelayakan sahaja, tetapi mesra dengan pengundi itu paling utama,”katanya.

Menurutnya, sesetengah pengundi itu mempunyai kemampuan,, tetapi lebih bersikap mahu `bermanja’ dengan orang politik dan wakil rakyat. Jika tidak menghiraukan pengundi, walaupun kita memiliki Phd sekalipun, ia tidak akan memberi kesan pada PRU kelak.

Malah, beliau juga akan memastikan calon yang dicadangkan nanti mampu memberi kemenangan kepada parti dan bukan yang menjadi liabiliti kepada parti.

Katanya, pemilihan calon juga mengambil kira pandangan daripada pelbagai pihak termasuk daripada unit Cawangan Khas Polis, Jabatan Kemajuan Masyarakat dan Jabatan Hal Ehwal Khas serta beberapa agensi lain.