Halaman

13 April 2011

Peruntukan RM2 juta bangunkan kawasan MDS

Oleh: Suriati Ali



Kerajaan negeri memperuntukkan RM2 juta bagi membangun dan membaik pulih jalan serta membina longkang di kawasan Parlimen Setiu di bawah pentadbiran Majlis Daerah Setiu (MDS) sepanjang tahun ini.

Setiap Dewan Undangan Negeri (DUN) di Parlimen itu mendapat RM500,000 bagi memberi keselesaan dan kesejahteraan penduduk setempat, terutama mereka yang terlibat dengan banjir.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata pada masa sama, pihaknya bersetuju meratakan kawasan berbukit di Bukit Merah, Langkap untuk dijadikan tapak kediaman bagi penduduk yang dilanda banjir.



Tanah bukit setinggi 10 meter itu akan ditambun ke kawasan bersebelahan yang sudah lama terbiar di mana ia dilaksanakan dalam tempoh terdekat selepas pihak berkaitan termasuk MDS selesai menjalankan kerja mengukur.

“Kerajaan sedia membantu rakyat dalam apa jua keadaan dan rakyat pula perlu berterima kasih dan bukannya bertindak menghentam kerajaan, “ katanya kepada media selepas mengadakan Lawatan Kerja di Parlimen Setiu.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, YB Haji Asha’ari Idris; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jabi, YB Haji Ramlan Ali dan Adun Permaisuri, YB Haji Halim Jusoh.

Tetamu kehormat lain,Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan) Dato’ Haji Mat Razali Kassim; Pegawai Daerah Setiu, Encik Mohamad Nor Ibrahim dan Yang DiPertua Majlis Daerah Setiu, Encik Ishamudin Hashim.

Dalam lawatan yang disertai lebih 30 ahli rombongan, sebanyak lapan projek dan lokasi ditinjau iaitu kawasan Jeti Merang; muara sungai Merang; projek chalet terbengkalai di Pulau Besar; projek ternakan udang di Kampung Nyatoh dan projek menaiktaraf jalan di Binjai Manis.

Kawasan lain, sistem pemparitan dan longkang di Kampung Chalok; projek jelapang padi Kg Jelapang dan pembinaan perumahan mampu milik, Sungai Tong.

Dato’ Seri Haji Ahmad turut memberitahu sebanyak 30 unit lot perkedaian bakal dibina bersebelahan Jeti Merang, Setiu bagi menggantikan deretan kedai yang dibina peniaga secara haram.

“Kawasan tempat letak kereta juga ditambah dan jalan raya sedia ada akan dilebarkan mengikut kesesuaian. Kos dan tarikh untuk melaksanakan projek itu masih dalam perbincangan.



“Projek mendalamkan muara sungai Merang akan dijalankan tidak lagi lagi bagi memudahkan kapal dan bot pelancong berlabuh,” katanya.

Menurutnya, hampir setiap tahun Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) terpaksa melaksanakan projek ini berikutan sering berlaku hakisan pasir di dasar sungai. Kira-kira RM6 juta hingga RM8 juta bakal dibelanjakan bagi tujuan itu.