Halaman

10 April 2011

Pesta buku beri manfaat, tawaran diskaun harga -pelajar

Oleh: Aida Abd Rahman


Pelajar memilih bahan bacaan ilmiah yang dijual dengan tawaran diskaun sehingga 70 peratus. - Foto: Syed Abdul Rahman.

Rata-rata pengunjung program Pesta Buku Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) 2011 Peringkat Negeri Terengganu berasa bertuah kerana berpeluang mendapatkan pelbagai bahan bacaan ilmiah di bawah satu bumbung yang diadakan di Sekolah Menengah Teknik, Jalan Lapangan Terbang, Kuala Terengganu.

Program julung kali yang didakan tiga hari sejak semalam menawarkan lebih 10,000 bahan penerbitan DBP termasuk majalah, bahan bacaan umum kanak-kanak, kamus DBP, novel dan cerpen dijual dengan tawaran diskaun sehingga 70 peratus.
Selain itu, pelbagai aktiviti menarik turut disediakan kepada pengunjung seperti pertandingan seni khat, pertandingan mewarna, bercerita dan program bengkel majalah dalam kelas.

Seorang pelajar Tingkatan Enam SM Teknik, Zalina Awang, berkata peluang mengunjungi pesta buku yan diadakan di sekolahnya itu tidak dilepaskan begitu saja, memandangkan pelbagai manfaat boleh diperolehi terutama kepada golongan pelajar sepertinya.

“Saya seronok, selain dapat jumpa kawan-kawan, kami juga dapat membeli buku ilmiah untuk rujukan kami di kelas. Saya juga tidak melepaskan peluang mendapatkan kamus DBP yang dijual dengan kadar diskaun yang mungkin tidak dapat ditemui dengan harga istimewa itu di mana-mana kedai,” katanya.

Pelajar Sekolah Menengah Imtiaz Besut, Muhammad Ridzwan Kamaruddin, 15, pula berasa bertuah kerana terpilih di kalangan pelajar sekolahnya bagi menyertai pesta buku itu, walaupun jarak lokasi itu agak jauh dari sekolahnya.

“Kami dari Besut sanggup datang kerana banyak faedah kami perolehi dari sini. Kalau rakan-rakan yang tinggal di sekitar Kuala Terengganu dan berdekatan tapak pesta ini tidak mengambil peluang ke sini, pasti amat merugikan.

“Saya mahu mendapatkan buku rujukan sebagai persiapan menghadapi peperiksaan Penilaian Menengah Rendah tidak lama lagi. Lagipun, himpunan buku-buku ilmiah di sini ditawarkan dengan kadar harga diskaun dan pasti mampu dibeli golongan pelajar seperti kami,” katanya.