Halaman

11 April 2011

TB-Kids serlah daya ingatan

Oleh: Suriati Ali

Program Terengganu Briliant Kids (TB-Kids) yang dilaksanakan di hampir semua tabika di seluruh negeri Terengganu jelas memberi manfaat kepada kanak-kanak, terutama mereka yang tidak mampu memberi tumpuan dalam tempoh yang lama terhadap buku mata pelajaran.

Pengurus Eksekutif Top IT Industri Sdn Bhd, Encik Nik Isa, berkata pembelajaran menggunakan kaedah itu, berupaya menggandakan daya ingatan kanak-kanak berbanding menghafal dan mebaca melalui buku.

Katanya, lebih ketara, kanak-kanak itu sendiri menyatakan lebih gemar menggunakan program itu berbanding cara lama iaitu mengingati dan menghafal sesuatu subjek atau perkara berpandukan buku.

“TB-Kids cukup berbeza kerana mampu meningkatkan mutu pelajaran dan lebih penting meransang kecederungan kanak-kanak bagi mengetahui dan meneroka sesuatu subjek yang dipelajari.

“Selain itu, ia menarik minat kanak-kanak untuk berlumba-lumba tampil ke depan bagi melaksanakan tugas seperti yang dipamerkan pada skrin sesentuh,” katanya kepada pemberita Teganukita, baru-baru ini.

Menurutnya, tugasan seperti melukis, menggaris, mewarna, membaca, menyanyi serta mengaji al0Quran yang diselitkan bersama suara dan muzik itu nyata mengembirakan kanak-kanak.

“Program ini mempunyai enam subjek iaitu Bahasa Malaysia (BM), Bahasa Inggeris (BI), Sains, Matematik, Pendidikan Moral dan Jawi,” katanya.