Halaman

10 April 2011

Sembilan lokasi taman laut bakal dibuka semula

Oleh: Aida Abd Rahman

Penutupan sembilan lokasi menyelam di taman laut beberapa pulau akibat masalah kelunturan karang sejak Jun tahun lalu, dijangka akan berakhir dan dibuka semula kepada pelawat tidak lama lagi.

Jabatan Taman Laut Malaysia akan memaklumkan perkembangan itu kepada Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar bagi menentukan masa yang paling sesuai bagi membukanya kelak.
Ketua Pengarah Jabatan Taman Laut Malaysia, Dr Sukarno Wagiman berkata kawasan itu ditutup berpunca daripada keadaan batu karang yang teruk terjejas disebabkan perubahan suhu air laut dan masalah itu didapati hampir pulih antara 90 hingga 100 peratus.

"Mengikut pemantauan, kami dapati keadaan air laut yang bertambah baik membolehkan pemulihan karang mencapai sehingga 90 dan 100 peratus," katanya dalam sidang media selepas melancarkan Program Khidmat Sosial Korporat Bank Rakyat melabuhkan tiga tukun mesin Pengeluaran Wang Automatik (ATM) dan pembersihan pantai di Taman Laut Pulau Perhentian, Besut, semalam.
Turut hadir ialah Ketua Wilayah Timur Bank Rakyat, Encik Berhanuddin Che Abdullah.

Antara sembilan lokasi menyelam yang ditutup di negeri ini ialah Pulau Perhentian, Pulau Redang, Pulau Tenggol selain beberapa lokasi di Pahang dan Kedah.

Dalam pada itu, Dr Sukarno berkata penerimaan pihak-pihak yang mempunyai kepentingan berhubung penutupan kawasan itu terutama pengendali pelancong memberi kerjasama yang amat memberangsangkan.

Katanya, ada yang turut mengemukakan pelbagai cadangan seperti menutup lokasi selaman secara berkala untuk memulihkan batu karang.

Pada majlis itu Bank Rakyat dan sebuah syarikat swasta Dorken Reef Resources yang terlibat dalam penyelidikan serta pembuatan tukun seramik menyumbang 75 unit tukun seramik dan beberapa komponen lain pada mesin itu untuk dijadikan tukun tiruan.