Halaman

12 September 2011

KONSTABEL JAAFAR HASSAN ANAK TERENGGANU PERTAHANKAN BUKIT KEPONG.

Oleh: Ruslan Abdul Rahman, Pengarang Teganukita.



Kita berasa terpanggil untuk mengetahui dan menghayati Peristiwa Bukit Kepong, yang merupakan suatu peristiwa kekejaman pengganas komunis semasa keadaan darurat, selepas Perang Dunia II, 61 tahun yang lalu.



Sebagai rakyat Terengganu pula kita dikejutkan dengan salah seorang anggota polis yang terbunuh dalam peristiwa itu, konstabel Jaafar Hassan kerana beliau adalah ‘anak Terengganu’!

Dalam kejadian tersebut balai polis Bukit Kepong di pinggir Sungai Muar, Johor diserang oleh segerombolan 180 orang pengganas komunis bermula sekitar jam 5.00 pagi pada 23 Februari 1950.

Dalam kejadian tersebut, para anggota polis Melayu berjuang habis-habisan sehingga seorang demi seorang gugur.



Malah dua orang isteri anggota polis marin turut mengangkat senjata apabila mendapati suami mereka terkorban dan mereka terus bertempur bersama anggota-anggota lain sehingga kehabisan peluru.

Dalam mempertahankan balai polis Bukit Kepong, 17 orang anggota telah terkorban.

Peristiwa pertempuran antara pihak polis dan Parti Komunis Malaya semasa sebelum kemerdekaan Tanah Melayu berlaku di kawasan sekeliling balai polis Bukit Kepong, sebuah balai polis lama yang diperbuat daripada kayu ini terletak ditebing sungai Muar, sekitar 59 km dari bandar Muar, Johor.

Kejadian ini bermula sebelum subuh apabila pihak Komunis melancarkan serangan gerila ke balai polis. Ia berakhir dengan tragis dalam penyembelihan berdarah dengan penyerang membunuh hampir kesemua pegawai polis yang bertugas di situ.



Pihak komunis hendak menjadikan contoh dari serangan itu tentang apa yang akan terjadi kepada mereka yang menentang perjuangan Komunis.

Menjelang awal 1950, ia merupakan tumpuan pergerakan pihak komunis di situ. Ketika serangan ke atas balai tersebut diketuai Sarjan Jamil Mohd Shah.

Selain itu terdapat platun campuran 15 anggota polis Tugas Am dan Konstabel Polis Marin pimpinan Sarjan Jamil sendiri. Ketika itu pasukan ini turut diperkukuhkan oleh tiga konstabel polis khas dan empat Polis Tambahan bagi tugas mengawal dan lain-lain, yang menjadikan 22 orang anggota kesemuanya dan juga isteri dan anak-anak anggota tinggal diberek kelamin di belakang balai.

Ini termasuklah konstabel Jaafar Hassan, seorang anggota polis yang berasal dari Jalan Tok Lam Terengganu.

Sistem perhubungan yang sukar adalah sebab utama penempatan pasukan polis marin di situ.

Komunis yang menyerang dipercayai diketuai oleh Muhammad Indera, Komunis Melayu yang diperdaya oleh pihak komunis Cina, di mana pada awal rancanganya Muhammad Indera dimaklumkan bahawa serangan itu sebagai amaran sahja, bagaimanapun ia bertukar menjadi tragedi buruk.

Pertempuran bermula sekitar 04.15 pagi. Apabila Konstabel Jaafar Hassan (anggota polis yang berasal di Tok Lam Terengganu itu) mencabar dan menembak mati seorang pengganas komunis yang sedang memotong kawat duri balai tersebut.

Pihak komunis kemudiannya menyerang dari segenap sudut, terutamanya dari bahagian hadapan.



Pihak polis yang diketuai oleh Sarjan Jamil Mohd Shah, demi agama, bangsa dan tanah air, enggan menyerah, walaupun berkali-kali diseru oleh komunis agar mereka menyerah.

Satu persatu anggota gugur apabila pertempuran berterusan dan dua orang isteri polis yang bertahan turut serta berjuang apabila mendapati suami mereka terkorban semasa pertempuran.

Sekitar pukul 5.00 pagi pasukan Polis Bantuan beserta sekumpulan penduduk kampung yang lengkap bersenjatakan raifal dan senapang patah digerakkan di Kampong Jawa di bawah pimpinan penghulu Ali bin Mustaffa, dan bergerak untuk membantu.

Mereka diserang hendap oleh komunis yang ditugaskan untuk menghalang sebarang bantuan dari luar dan beberapa orang kampung serta pihak komunis juga turut terkorban dalam pertempuran dikawasan itu.

Sekitar pukul 7 pagi, pihak komunis menawan seorang isteri polis Mariam Ibrahim, isteri kepada Konstebel Mohamad Jaafar.

Dikhabarkan, ketua kumpulan komunis, Mat Indera memaksa Mariam merayu agar pihak polis menyerah tetapi tidak diendahkan oleh Jamil sendiri.

Pada masa ini Fatimah Yaaba dan anaknya Hassan turut ditawan dan dipaksa menyeru pihak polis menyerah. Mereka yang bertahan enggan berbuat demikian dan terus berjuang habis-habisan.

Apabila mereka enggan menyerah, Mariam dicederakan dan Fatimah dibunuh. Suami Fatimah, Konstabel Abu Bakar Daud yang bertugas sebagai pemandu bot di sungai Muar, turut berjuang menentang pihak komunis sehingga cedera setelah ditembak di dada.

Dalam detik terakhir pertempuran hebat itu, komunis membakar berek kelamin dan balai polis,akibatnya dua wanita dan anak-anak mereka terbakar hangus dalam berek pasangan kawin.

Pada ketika itu hanya 3 orang anggota polis dan seorang pengawal kampung yang masih hidup. Mereka meluru keluar dari balai yang terbakar dan merempuh kedudukan komunis, membunuh sekurang-kurangnya tiga dari kumpulan pengganas yang cuba menghalang mereka. Pihak komunis terus menembak mereka yang cuba lari daripada balai polis yang sedang terbakar itu.

Ketika ini penduduk kampung Durian Chondong disebelah barat menghantar bot ke Lenga untuk memberitahu pihak berkuasa mengenai serangan ini.

Hanya selepas lima jam bertempur, baru pihak komunis berjaya menawan balai polis dan membakar balai tersebut. Mereka kemudian berundur kedalam hutan, meninggalkan kesan kemusnahan dan kematian. Pihak komunis turut melontar mereka yang tercedera dan mayat mereka yang terkorban ke dalam api.

Antaranya termasuk Hassan bin Abu Bakar anak kepada Konstebal Abu Bakar yang dicampak hidup-hidup kedalam api.
14 anggota polis termasuk Sarjan Jamil, 4 pengawal kampung, 3 polis bantuan, isteri Abu Bakar Daud (adalah seorang polis yang terselamat) dan tiga anak mereka terbunuh dalam kejadian tersebut. Jumlah kematian adalah 25 orang.

Apabila pengawal kampung memasuki kampung Bukit Kepung, mereka dapat melihat kemusnahan akibat serangan kejam tersebut. Ketua kampung mengambil alih pentakbiran pos luar tersebut sehingga diganti oleh pasukan polis dari Muar.

Kadang-kadang kita tidak pernah fikir ada juga orang Melayu menyokong pengganas komunis, bahkan mengetuai serangan kepada polis dan orang Melayu itu sendiri, seperti Muhammad Indera.

Walaupun Timbalan Presiden Pas, Mat Sabu menyifatkan Muhammad Indera dan kumpulan komunis yang dipimpin Muhammad Indera menyerang Polis Bukit Kepong sebagai pejuang kemardekaan, tetapi amatlah sukar diterima.

Lantaran itulah, ramai pihak bangkit menentang pihak yang meletakkan petualang sebagai pejuang dan pejuang sebagai petualang bangsa.

Sanggupkah kita orang Terengganu mengatakan konstabel Hassan anak Jalan Tok Lam, Kuala Terengganu itu yang dibunuh komunis dalam peristiwa Bukit Kepong sebagai petualang dan komunis yang diketuai Muhamad Indera sebagai pejuang?